Asertywność co to jest? Jak stać się asertywnym?
Asertywność z Nami to trening - coaching, podczas którego, będziesz rozwijać praktyczne umiejętności postawy asertywnej. Każde spotkanie będziemy zaczynać od krótkiej psychoedukacji czyli wprowadzenia teoretycznego na temat wybranych obszarów asertywności. Następnie, zaprezentuję Ci konkretne techniki, które będziesz mogła/mógł wykorzystać w Twoim życiu.
Gwarantujmy, że wiedza, którą przekazujemy jest praktyczna, aktualna i sprawdzona
Czym jest asertywność? Definicja asertywności dla nas
Dlaczego lepiej przeżyć warsztat indywidualnie, niż czytać o tym jak być asertywnym? Postawy asertywnej nie nauczysz się z książek, potrzebne jest ćwiczenie zachowań asertywnych dopasowanych do Ciebie. Nasze spotkania to Twoja szansa na rozwój osobisty – naukę stawiania granic, wyrażania uczuć i własnego zdania.
Jak już wcześniej wspomniałem asertywność to umiejętność wyrażania siebie. Co to dokładnie znaczy? Kim jest asertywna osoba? Chodzi o pewność siebie, umiejętność otwartego wyrażania: myśli, potrzeb, pozytywnych i negatywnych uczuć, w sposób, który nie narusza praw i granic innych osób – bez agresji czy uległości.
Asertywna komunikacja umożliwia tworzenie pozytywnych relacji oraz życie w harmonii ze sobą i innymi ludźmi. Asertywność to akceptacja, życzliwość i mądrość. Z całą pewnością to też duże wyzwanie. Zapraszam Cię na indywidualne szkolenie z asertywności podczas, którego będziemy rozwijać Twoje kompetencje w tym obszarze.
Trening asertywności: przebieg
Trening z asertywności jest podzielony na następujące obszary: identyfikacja i obrona swoich praw i granic, potrzeb, wartości; asertywna komunikacja; asertywne ocenianie i przyjmowanie ocen, empatia i autoempatia, asertywności w konfliktach; emocje i radzenie sobie z trudnymi emocjami w sytuacjach społecznych.
Techniki asertywności i nauka nowych zachowań wymagają ćwiczenia pomiędzy sesjami, dzięki temu możesz osiągnąć pozytywne rezultaty. Asertywność to nie tylko wiedza, ale (przede wszystkim) umiejętność. Każdy może nauczyć się asertywnych zachowań i przyswajać cechy asertywne. Nie rodzimy się z tą kompetencją, ale możemy w dowolny momencie życia to nadrobić i przejść szkolenie z asertywności.
Następnie będziesz miał/-a możliwość wzmacniania asertywnej postawy przez całe życie. To tak jak z nauką jazdy samochodem – trzeba ją ćwiczyć, aby stała się dla nas naturalną czynnością. Zatem śmiało można powiedzieć, że im częściej będziesz wykorzystywał/-a poznane techniki na co dzień, tym asertywność będzie dla Ciebie łatwiejsza i na pewno przyczyni się to również do Twojego rozwoju osobistego.
Sesje odbywają się w życzliwej atmosferze, pozwalającej Ci poczuć się bezpiecznie i komfortowo. Zawsze jest przestrzeń na zadawanie pytań, omawianie trudności czy wątpliwości, powrót to wyjaśnienia technik asertywności lub ponownego ich przećwiczenia, jeśli jest taka potrzeba. Szkolenie z asertywności daje też możliwość otrzymania informacji zwrotnej dotyczącej Twoich postępów.
Dla kogo przeznaczony jest coaching lub warsztat asertywności?
Jest dla Ciebie, jeśli poniższe sytuacje są Ci znane lub chcesz być na nie gotowy:
- miewasz trudności z wyrażaniem swoich emocji i myśli, wyrażaniem krytyki w różnych sytuacjach społecznych (rozmowy indywidualne lub wystąpienia publiczne)
- zastanawiasz się gdzie leży granica pomiędzy uległością, asertywnością a agresją
- zgadzasz się na rzeczy na które nie masz ochoty
- zdarza Ci się komunikować swoje zdanie w sposób, który rani innych
- miewasz wyrzuty sumienia, jeśli komuś odmawiasz
- trudno jest Ci wyrazić swoją opinię, jeśli odbiega ona od opinii innych osób
- wyrażanie siebie jest kłopotliwe i masz tendencję do nadmiernego wywierania wpływu na innych
- proszenie o coś, wprawia Cię w zakłopotanie
- nie wiesz, jak radzić sobie w sytuacjach konfliktowych
- przyjmowanie feedback’u (również tego pozytywnego), jest dla Ciebie kłopotliwe
- dobre relacje z innymi są dla Ciebie trudne do utrzymania
- udzielanie informacji zwrotnej w pracy jest dla Ciebie stresujące lub unikasz tego
- chcesz opanować zarządzanie stresem w relacjach i zachować autentyczność
- poszukujesz metody rozwoju osobistego, która pomoże ci zwiększyć pewność siebie i poczucie własnej wartości
Cele Coachingu Asertywności - Asertywność a komunikacja - Cechy asertywności
Podczas procesu, pokażę Ci, jak przezwyciężać przeszkody na drodze do asertywnej postawy. Zdobędziesz wiedzę i umiejętności, które pomogą Tobie:
- wytyczać swoje granice i ich bronić, nie sprawiając przykrości innym ludziom. Staniesz się bardziej nieuległym; zaczniesz umiejętnie odmawiać
- wyrażać swoje zdanie
- wyrażać Sobą autentyczność
- wdrażać elastyczność zachowania
- stosować krytykę asertywną
- dostrzegać jak ważna jest asertywna praca zawodowa
- bronić swojego stanowiska z jednoczesnym poszanowaniem opinii innych osób
- konstruktywnie radzić sobie z trudnymi emocjami, kiedy pojawiają się w interakcji z ludźmi
- jasno wyrażać swoje potrzeby; prosić o coś, stanowczo i skutecznie
- asertywnie odmawiać
- prosić o coś, grzecznie i skutecznie
- konstruktywnie radzić sobie w sytuacjach konfliktowych
- opanować umiejętność dawania i przyjmowania informacje zwrotnej
- swobodnie stosować techniki asertywności
Cechy asertywności niezbędne do samorozwoju
Kurs asertywności pomoże Ci opanować powyższe umiejętności oraz sprawniejsze zarządzanie stresem w relacjach interpersonalnych, asertywne wypowiadanie własnych myśli. Trening podnoszący asertywność ma głównie na celu lepsze poznanie samego siebie, własnych potrzeb oraz granic, dzięki temu możliwe jest wyrażanie swoich uczuć, myśli, przekonań i wywieranie wpływu na własne życie. Ćwiczenie asertywnej postawy umożliwia rozwój osobisty i podniesie też Twoje poczucie własnej wartości.
Life coaching, coaching asertywności, coaching motywacji, wypalenie zawodowe...inne
Kliknij po pełną ofertę Coaching osobisty | Life Coaching
Life coaching, coaching asertywności, coaching motywacji, wypalenie zawodowe...inne
Kliknij po pełną ofertę Coaching osobisty | Life CoachingAsertywność – mity
„Asertywność to umiejętność odmawiania”
Asertywny komunikat jest często spostrzegany w uproszczony sposób jako „umiejętność mówienia nie”. Tymczasem ta kompetencja dotyczy szerszego repertuaru zachowań niż tzw. asertywna odmowa. Asertywna komunikacja to zdolność wyrażania siebie w sposób stanowczy, ale jedocześnie łagodny, z zachowaniem szacunku do siebie, a także do wolności i praw drugiej osoby. Pamiętaj, że masz prawo do posiadania i wyrażania własnego zdania.
„Nigdy się tego nie nauczę”
Nikt nie rodzi się asertywnym. Pomimo tego mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Każdy, niezależnie od wcześniejszych, doświadczeń może nauczyć się asertywności oraz decydować kiedy i jak chce ją stosować. Jedyne, co jest potrzebne do jej opanowania to nadzieja i wytrwałość w ćwiczeniu nowych zachowań. Jeśli asertywna komunikacja jest dla Ciebie ważna, to na pewno ją opanujesz. Dodatkowo w trakcie szkolenia z asertywności będziesz mógł/a stale liczyć na pomoc oraz życzliwość prowadzącej i uzyskanie informacji zwrotnej o swoich postępach. Możesz powiedzieć, co jest trudne dla Ciebie lub zadawać pytania. Nie poddawaj się negatywnym myślom, które odbierają nadzieję na zmianę. Kluczem do sukcesu jest po prostu regularne ćwiczenie
„Jeśli będę asertywny/a bliscy się obrażą. Asertywność a empatia”
Często pojawia się taka obawa. Warto jednak uświadomić sobie, że dobre relacje z ludźmi opierają się na szczerości. Nigdy jednak nie mamy pewności jak ktoś ważny dla nas zareaguje na asertywne zachowanie i dlatego to jest takie trudne, bo wymaga podjęcia emocjonalnego ryzyka – przezwyciężenia swojego lęku. W bliskich relacjach bardzo ważna jest przestrzeń na wyrażanie i akceptację naszych uczuć oraz przekonań. Jeśli tego brakuje lub spotykasz się z odrzuceniem, to warto zastanowić się, czy ta relacja jest rzeczywiście bliska, czy tylko tak ci się wydaje. Bycie asertywnym nie musi wiązać się z negatywnymi konsekwencjami w ważnych związkach z ludźmi.
„Kurs asertywności rozwiąże wszystkie moje problemy - skuteczna praca zawodowa”
Ukończenie warsztatu asertywności umożliwia łatwiejsze zarządzanie stresem w relacjach społecznych, wzmacnia też poczucie własnej wartości i skuteczności, co może Ci pomóc również w innych obszarach życia. Z całą pewnością jednak zdolność asertywnej komunikacji nie jest panaceum na wszystkie trudności z jakimi się zmagasz. Dlatego zawsze warto omówić swoje problemy i oczekiwania dotyczące treningu z psychologiem, który go prowadzi. Jeśli są obszary, z którymi się zmagasz i powodują cierpienie, to porozmawiaj o tym z prowadzącym szkolenie z asertywności. W razie potrzeby zaproponuje Ci dodatkową pomoc dostosowaną do Twoich potrzeb. Przykładowo, możesz potrzebować krótkoterminowego wsparcia psychologicznego lub terapii ukierunkowanej na rozwiązanie Twojego problemu.
„Asertywność to manipulacja”
Aby wyjaśnić tę wątpliwość warto wrócić do definicji asertywności, czyli otwartego wyrażania swoich myśli, uczuć i przekonań, bez agresji i z szacunkiem dla innych osób. Zgodnie z tym nie jest to manipulacja, która polega na wywieraniu wpływu na innych w taki sposób, by nieświadomie i z własnej woli realizowali cele osoby wywierającej wpływ. Z pewnością nie na tym polega bycie asertywnym.
Podsumowanie - Asertywność
Trening podnoszący asertywność pozwoli Ci nabyć odpowiednich kompetencji i lepiej używać ich w Twoim życiu. Skorzystaj z tej okazji i naucz się asertywnych zachowań podczas spotkań z trenerem a następnie korzystaj z nich na co dzień. Coaching asertywności to Twoja szansa na nauczenie się identyfikowania Twoich emocji, potrzeb i praw a następnie ich ochrony w sposób, który nie jest agresywny ani uległy.
Asertywna odmowa, krytyka asertywna, przyjmowanie krytyki i inne formy tego typu komunikacji staną się dla Ciebie proste i naturalne poprzez ćwiczenie. Masz prawo zadbać o siebie i być asertywnym. Reasumując, nauka nowych zachowań asertywnych obejmuje m.in. rozwijanie umiejętności dawania informacji zwrotnej, komunikowanie emocji i przekonań w sposób stanowczy, radzenie sobie w konfliktach z zachowaniem empatii dla siebie i innych. Skorzystaj z okazji, bo ćwiczenia na asertywność podczas warsztatu, to Twoja szansa na zwiększenie pewności siebie i podniesienie jakości życia.
Wyjątkowe procesy dedykowane osobą otwartym na ulepszenie swojego podejścia do życia i biznesu...
Najważniejsze podczas coachingu asertywności i elastyczności zachowań jest zrozumienie samego siebie
Asertywność – czym jest, a czym nie jest?
- Idea i zasady zachowania asertywnego
- Osobowość a asertywność – cechy człowieka asertywnego
- Odróżnienie asertywności od zachowań agresywnych, depresyjnych lub uległych
- Inteligencja emocjonalna i inteligencja społeczna a asertywność
- Czy każdy może być asertywny?
Mapa asertywności, moje prawa i ich obrona:
- Mapa asertywności – kwestionariusz diagnozujący obszary, w jakich obszarach uczestnik przyjmuje postawę asertywną, a w jakich nie
- Lista moich praw – co oznaczają one w rzeczywistości
- Obrona moich praw w sytuacjach społecznych i osobistych
Asertywność a myślenie o sobie:
- Praca nad poczuciem własnej wartości uczestników – analiza mocnych stron
- Czym jest monolog wewnętrzny i jak nad nim pracować, by myśleć asertywnie
- Ćwiczenia z komunikacji werbalnej i niewerbalnej w mówieniu o sobie – asertywna autoprezentacja
- Budowanie pozytywnego wizerunku siebie w oparciu o własne zasoby
Model postawy asertywnej:
- Świadomość siebie a zwierciadło społeczne
- Co utrudnia mi bycie asertywnym?
- Pojęcie granic osobistych – wyznaczanie własnych granic, respektowanie granic innych ludzi
Techniki komunikacyjne w asertywności:
- Asertywność a komunikacja
- Złote zasady asertywnej komunikacji
- Opis faktów zewnętrznych i wewnętrznych kontra ocenianie
- Umiejętność słuchania
- Mimika, gestykulacja, język ciała
Ćwiczenia ważniejszych sytuacji wymagających komunikacji asertywnej:
- Asertywna pochwała
- Wyrażanie własnych opinii i przekonań
- Asertywne wyrażanie próśb i oczekiwań
- Asertywna odmowa
- Asertywna krytyka
- Reagowanie na krytykę i atak
- Wyrażanie gniewu i złości
- Obrona własnych granic
- Asertywne łagodzenie sytuacji konfliktowych
Użyteczne techniki do stosowania w trudnych sytuacjach:
- zdarta płyta
- słoń
- jujitsu
- asertywna kanapka
- asertywne odraczanie
- asertywne pytanie na pytanie
Asertywność w organizacji:
- Organizacyjne warunki dla asertywności
- Asertywne relacje ze współpracownikami
- Dlaczego asertywność jest potrzebna w zarządzaniu?
- Przywileje i obowiązki asertywnych menedżerów i pracowników
- Asertywne relacje z klientami miłymi i trudnymi
- Podsumowanie szkolenia.
Dzięki asertywności:
-
wyrażasz siebie w pełni,
-
mówisz „nie” bez poczucia winy,
-
podejmujesz decyzje wtedy, kiedy inni ich od Ciebie wymagają i wtedy, gdy sam tego chcesz,
-
zaczynasz żyć swoim życiem, a nie życiem, w jakim widzą Cię inni,
-
jesteś sobą zawsze i wszędzie,
-
nie boisz się mówić „nie wiem” i „nie rozumiem”,
-
masz prawo zmieniać zdanie,
-
zachowujesz swoją niezależność,
-
jesteś nieasertywny wtedy, gdy tego chcesz.
To jest Twoje życie. Powiedz, ile trwał Twój strach związany z tym, żeby się komuś sprzeciwić? Jak myślisz, ile czasu ktoś, komu odmówiłeś rozpamiętywał Twoje „nie”?
Ale Ty będziesz to pamiętać. Bo możesz żałować szans, które w ten sposób straciłeś, godności, której nie obroniłeś i porzucenia siebie, często na rzecz kogoś, na kim nawet Ci nie zależy i kto nie jest obecny w Twoim życiu. Odpowiedz sobie: Czy warto?
CEL I PROGRAM Procesu Coachingowego
Cele:
- Uświadomienie uczestnikom wiedzy na temat zachowań interpersonalnych
- Pokazanie uczestnikom korzyści z zachowań asertywnych
- Przekazanie narzędzi do samodzielnego znajdowania zasobnych stanów emocjonalnych
- Pokazanie technik wyrażania uczuć, życzeń i opinii
- Kształtowanie u uczestników zachowań asertywnych
- Wypracowanie praktycznych umiejętności reagowania na agresję, krytykę
- Motywacja do pracy zawodowej
- Zdobycie umiejętności skutecznego osiągania celów
- Znajomość i obrona własnych praw
- Nauczenie pracowników różnic pomiędzy uległością, asertywnością i agresją
Korzyści dla uczestników warsztatów asertywności
Wartością asertywnych pracowników jest fakt, iż dostrzegają oni pozytywne aspekty popełnianych błędów, umieją analizować i wyciągać wnioski, co umożliwia lepsze działania i unikanie podobnych błędów w przyszłości. To dzięki asertywnym pracownikom, kierownik może wypracować optymalne rozwiązania. Pracownicy asertywni są często motorem pozytywnych zmian w firmie, przyczyniają się do realnych zysków organizacji.
Adresaci treningu -Asertywność
- pracowników i zespołów, których praca wiąże się ze stresem, presją czasu, dużą odpowiedzialnością
- pracowników działów kontaktujących się pracowników klientami
- pracowników posiadających problemy z asertywności, nieasertywnych
- pracowników nadmiernie uległych lub agresywnych
- przełożonych, zarządzających zespołem
- pracowników różnych działów współpracujących ze sobą
- osób dbających o zdrowie fizyczne i psychiczne
- osób nastawionych na rozwój własnych kompetencji i umiejętności
Program - Trening asertywności - praktyczne warsztaty - indywidualnie i dla firm
Asertywność – czym jest, a czym nie jest?:
- Idea i zasady zachowania asertywnego
- Osobowość a asertywność – cechy człowieka asertywnego
- Odróżnienie asertywności od zachowań agresywnych, depresyjnych lub uległych
- Inteligencja emocjonalna i inteligencja społeczna a asertywność
- Czy każdy może być asertywny?
Mapa asertywności, moje prawa i ich obrona:
- Mapa asertywności – kwestionariusz diagnozujący obszary, w jakich obszarach uczestnik przyjmuje postawę asertywną, a w jakich nie
- Lista moich praw – co oznaczają one w rzeczywistości
- Obrona moich praw w sytuacjach społecznych i osobistych
Asertywność a myślenie o sobie:
- Praca nad poczuciem własnej wartości uczestników – analiza mocnych stron
- Czym jest monolog wewnętrzny i jak nad nim pracować, by myśleć asertywnie
- Ćwiczenia z komunikacji werbalnej i niewerbalnej w mówieniu o sobie – asertywna autoprezentacja
- Budowanie pozytywnego wizerunku siebie w oparciu o własne zasoby
Model postawy asertywnej:
- Świadomość siebie a zwierciadło społeczne
- Co utrudnia mi bycie asertywnym?
- Pojęcie granic osobistych – wyznaczanie własnych granic, respektowanie granic innych ludzi
Techniki komunikacyjne w asertywnej:
- Asertywność a komunikacja
- Złote zasady asertywnej komunikacji
- Opis faktów zewnętrznych i wewnętrznych kontra ocenianie
- Umiejętność słuchania
- Mimika, gestykulacja, język ciała
Ćwiczenia ważniejszych sytuacji wymagających komunikacji asertywnej:
- Asertywna pochwała
- Wyrażanie własnych opinii i przekonań
- Asertywne wyrażanie próśb i oczekiwań
- Asertywna odmowa
- Asertywna krytyka
- Reagowanie na krytykę i atak
- Wyrażanie gniewu i złości
- Obrona własnych granic
- Asertywne łagodzenie sytuacji konfliktowych
Użyteczne techniki do stosowania w trudnych sytuacjach:
- zdarta płyta
- słoń
- jujitsu
- asertywna kanapka
- asertywne odraczanie
- asertywne pytanie na pytanie
Asertywność w organizacji:
- Organizacyjne warunki dla asertywności
- Asertywne relacje ze współpracownikami
- Dlaczego asertywność jest potrzebna w zarządzaniu?
- Przywileje i obowiązki asertywnych menedżerów i pracowników
- Asertywne relacje z klientami miłymi i trudnymi
Podsumowanie - Asertywność z Nami
Dzięki asertywności:
- wyrażasz siebie w pełni,
- mówisz „nie” bez poczucia winy,
- podejmujesz decyzje wtedy, kiedy inni ich od Ciebie wymagają i wtedy, gdy sam tego chcesz,
- zaczynasz żyć swoim życiem, a nie życiem, w jakim widzą Cię inni,
- jesteś sobą zawsze i wszędzie,
- nie boisz się mówić „nie wiem” i „nie rozumiem”,
- masz prawo zmieniać zdanie,
- zachowujesz swoją niezależność,
- jesteś nieasertywny wtedy, gdy tego chcesz.
Gwarantujmy, że wiedza, którą przekazujemy jest praktyczna, aktualna i sprawdzona
Najczęściej zadawane pytania
Co znaczy być asertywnym?
Jak asertywność wpływa na radzenie sobie z krytyką?
Czy asertywna komunikacja pomaga w relacjach interpersonalnych?
Jak asertywność jest postrzegana w psychologii?
Czy istnieje test asertywności?
Czy asertywność wiąże się z akceptacją siebie?
Jakie ćwiczenia asertywności mogą pomóc w rozwijaniu tej umiejętności?
Jak rozpoznać, czy moje zachowanie jest asertywne?
Dlaczego mówi się, że asertywność to podstawa zdrowych relacji?
Czy każdy ma naturalny poziom asertywności, czy jest to cecha, którą trzeba rozwijać?
Dlaczego mówi się, że asertywność to podstawa skutecznej komunikacji?
Czy bycie asertywnym oznacza, że zawsze jest się w zgodzie z samym sobą?
Obsługujemy miasta i okolice:
-
Warszawa, Kraków, Katowice, Wrocław, Łódź, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Białystok
-
Gdynia, Częstochowa, Radom, Rzeszów, Toruń, Kielce, Sosnowiec, Gliwice, Olsztyn, Zabrze, Bielsko-Biała, Bytom, Zielona Góra, Rybnik, Ruda Śląska, Opole, Tychy, Gorzów Wielkopolski, Elbląg, Płock, Dąbrowa Górnicza, Wałbrzych, Włocławek, Tarnów, Chorzów, Koszalin
-
Kalisz, Legnica, Grudziądz, Jaworzno, Słupsk, Jastrzębie-Zdrój, Nowy Sącz, Jelenia Góra, Siedlce, Mysłowice, Konin, Piła, Piotrków Trybunalski, Inowrocław, Lubin, Ostrów Wielkopolski, Suwałki, Stargard, Gniezno, Ostrowiec Świętokrzyski, Siemianowice Śląskie, Głogów, Pabianice, Leszno, Żory, Zamość, Pruszków, Łomża, Ełk, Tomaszów Mazowiecki, Chełm, Mielec, Kędzierzyn-Koźle, Przemyśl, Stalowa Wola, Tczew, Biała Podlaska, Bełchatów, Świdnica, Będzin, Zgierz, Piekary Śląskie, Racibórz, Legionowo, Ostrołęka.