SKUTECZNE DELEGOWANIE I EFEKTYWNE MONITOROWANIE ZADAŃ W ZESPOLE
Delegowanie zadań = delegowanie odpowiedzialności
Ta umiejętność jest kluczowa w pracy każdego menedżera. Menedżerowie/liderzy, a także specjaliści (którzy bywają w roli lidera), potrzebują wsparcia przy organizacji zadań i realizacji celów. Potrzebują jasnych wskazówek w jaki sposób określać priorytety zadań, jak planować z odpowiednim buforem czasowym, jak podczas delegowania zadań, a później monitorowania zadbać o realizację zadań, tak by osiągnąć zamierzone cele. Delegowanie zadań to zaangażowanie po obu stronach, bez tego trudno oczekiwać rezultatów.
Korzyści z delegowania zadań odnoszą wszystkie zainteresowane strony:
- lider/menedżer: ma mniej zadań do wykonania, zwiększa zaangażowanie ludzi i ich poczucie odpowiedzialności, kreuje następców i liderów w praktycznym działaniu
- pracownik/czka: ma określone zadania do wykonania; otrzymując odpowiedzialność czuje się doceniony, rozwija się zawodowo i może się sprawdzić w różnych zadaniach
- cała organizacja: można odkryć talenty w zespole, zaangażowane osoby wpływają korzystnie na atmosferę organizacji; gdy czują odpowiedzialność są bardziej skłonne do nowatorskich rozwiązań zmieniających całą organizację
Delegowanie może nastąpić najczęściej w 3 sytuacjach:
Pierwsza. Rozpoczynamy działania (lub chcemy wprowadzić podział zadań, którego wcześniej nie było) w organizacji. Sytuacja wymaga wtedy wypisania zadań, określenia kto je może wykonać zgodnie z kompetencjami, a następnie ich przekazania.
Jeśli dopiero wprowadzamy podział zadań, to trzeba spotkać się z każdą osobą, omówić zadania, które ma realizować (oraz za które odpowiada). Warto przedstawić także powiązania z innymi osobami (jeśli są), omówić konsekwencje działań, a także dać uprawnienia (np. pracownik odpowiadający za organizację szkoleń w ramach ustalonego budżetu może decydować o zakupie materiałów szkoleniowych). To jest też czas na wyjaśnienie wątpliwości. Może to być przedmiot rozmowy pracowniczej połączony z omówieniem możliwości rozwoju, wynagrodzenia itp.
Druga. Menedżer/lider stwierdza, że ma za dużo. Nie ogarnia. Nie jest efektywny. Musi coś oddać. W organizacji istnieje już jakiś podział obowiązków. Jeśli czujesz się przekonany do delegowania zadań, to:
- określ co oddać, a co zatrzymać; jakiego rezultatu oczekujesz od osoby, której przekazujesz zadanie? jaka odpowiedzialność za tym idzie? W praktyce menedżerowie często przekazują zadania bez odpowiedzialności. Powoduje to, że ich zaangażowanie się niewiele zmienia.
Jeśli czujesz, że coś musisz przekazać, ale nie wiesz co, możesz skorzystać z narzędzia do zarządzania zadaniami – kwadratu (diagramu) Eisehowera. Zakłada on dwa wymiary każdego działania: ważność i pilność.
- zastanów się, kto w zespole może to zrobić? Jeśli nikt – może zatrudnij – patrz dział rekrutacja; albo przemyśl jeszcze raz – może znajdziesz inne zadanie, które możesz zdelegować? Może warto spróbować z osobą, do której nie byłeś na początku przekonany/a?
- opracuj plan działania z tą osobą. Na początkowym etapie warto zapewnić wsparcie osobie przejmującej zadanie i odpowiedzialność, ale docelowo trzeba ją przekazać. Prawdopodobnie pojawi się kwestia, że ta osoba ma inne zadania, których nie da rady połączyć z nowymi – trzeba się wtedy zastanowić nad tym, kto przejmie jej dotychczasowe obowiązki
Trzecia. Poszerza się zakres działań w organizacji (np. nowy projekt) i w ustalone już reguły trzeba wpisać nowe zadania. Sytuacja jest prosta, gdy nowe zadania (np. organizacja rozpoczyna prowadzenie doradztwa prawnego dla osób indywidualnych) = nowa osoba (jest prawniczka, która będzie porad udzielać). Opisujemy te zadania, wprowadzamy nową osobę do zespołu. Trudniejsza sytuacja jest, gdy nowe zadania trzeba ‘rozsmarować’ po obecnym zespole i inaczej ułożyć dotychczasowe obowiązki. Wtedy mają zastosowanie wskazówki z wariantu drugiego: określ zadania, ustal kto może to zrobić, opracuj plan działania.
Zapraszamy do kontaktu -KLIKNIJ
Niezależnie od sytuacji są dwa warunki skutecznego delegowania zadań
PRZEKAZANIE:
- porozmawiaj z osobą, której chcesz przekazać zadania i uzyskaj jej zgodę (to bardzo ważne, aby się zgodziła na nowe zadania!)
- poinformuj zespół i wytłumacz, jakie zadania i kto przejmuje
- upewnij się, że osoba i zespół wiedzą i rozumieją nowe zadania
UTRWALENIE:
- zapewnij wsparcie w początkowym okresie wykonywania nowych obowiązków; jego forma i czas powinny być dopasowane do rodzaju zadania i kompetencji osoby; możesz przekazać instrukcje, dzielić się doświadczeniem, zaproponować szkolenie itp.
- sprawdź, jak idzie: monitoruj realizację i efekty
- przeanalizuj skutki w zależności od sytuacji: czy osoba się sprawdza i czuje satysfakcję? czy projekt jest właściwie wykonywany? czy ty masz czas na inne zadania?
- przeprowadź rozmowę podsumowującą: porozmawiaj i oceń proces, przekaż informację zwrotną o sposobie wykonywania zadań.
Monitorowanie zadań
Monitorowanie służy sprawdzeniu tego, czy sprawy idą do przodu. Monitoring obejmuje
- zadania: czy są prowadzone działania, czy wykonują je wyznaczone osoby, czy sposób realizacji jest odpowiedni (zgodny z przyjętymi procedurami, standardami); np. czy organizowane szkolenia zawierają wszystkie elementy obowiązującego w organizacji standardu, czy przygotowuje je wyznaczona osoba
- rezultaty/wskaźniki: czy zadania przynoszą założone rezultaty projektowe bądź strategiczne np. czy została zrealizowana określona liczba szkoleń, czy wzięła udział założona liczba uczestników i uczestniczek
- czas: czy przyjęte harmonogramy i określone w nich daty są przestrzegane, czy nie ma opóźnień w realizacji np. czy odbyły się szkolenia zaplanowane w danym kwartale
- pieniądze: czy są wydawane określone budżety np. czy stawki trenerskie nie zostały zaniżone bądź przekroczone, czy nie zostały pieniądze na zakup materiałów szkoleniowych, czy opłacone są faktury za catering
Dlaczego warto monitorować?
Żeby sprawy nas nie zaskakiwały. Regularne monitorowanie tego, co ludzie robią w organizacji pozwala np. wywiązywać się z zobowiązań wobec partnerów, sponsorów, grantodawców, uniknąć opóźnień w realizacji działań (niejednokrotnie skutkujących konsekwencjami formalnymi czy finansowymi), na bieżąco wprowadzać zmiany. Jeśli regularnie i systematycznie patrzymy, czy sprawy idą do przodu, to w sytuacji jakichkolwiek trudności w którymkolwiek z obszarów, możemy podjąć działania interwencyjne.
Jak monitorować?
Trzeba mieć przede wszystkim zebrane w jednym miejscu to, co chcemy monitorować: czyli mieć określone zadania i ich spodziewane rezultaty, ustalone harmonogram i budżet. Można stworzyć własne narzędzia, które pomogą w monitorowaniu zadań, uwzględniające czym się zajmuje organizacja, jej skalę, liczbę osób. W organizacji, która lokalnie prowadzi zajęcia edukacyjne dla dzieci, przyznaje stypendia dla zdolnej młodzieży i działają w niej 3 osoby i kilku współpracowników, będą inne narzędzia niż w regionalnej organizacji, która wspiera inne podmioty społeczne, prowadzi doradztwo, szkolenia, uczestniczy w procesach legislacyjnych i ma zespół 15 pracowników.
Monitorowanie zadań, to także zadanie, które ktoś musi realizować i za nie odpowiadać
Można wykorzystać do monitoringu m.in.:
- plany operacyjne na dany kwartał, zawierające zadania zaplanowane (np. wynikające z realizowanych projektów) na dany czas w organizacji
- diagram Gantta: popularne narzędzie do tworzenia harmonogramów i monitorowania zadań
- kwadrat Eisenhowera, które może być pomocny do analizowania czy zadania są wykonywane we właściwej kolejności
- tabelki, arkusze kalkulacyjne własne bądź zaczerpnięte z gotowych wzorów; dobrze, aby można je było udostępniać w organizacji zdalnie
- wszelkiego rodzaju narzędzia internetowe, umożliwiające porządkowanie działań i bieżący ogląd sytuacji np. MS PROJECT; warto zaglądać do serwisu technologie.ngo.pl, w którym są opisywane różne techniczne nowinki m.in. takie, które mogą być przydatne do monitorowania pracy
Cele i Korzyści warsztatów
Pogłębisz wiedzę o:
-
Sposobach określania priorytetów.
-
Narzędziach potrzebnych do planowania i określania celów.
-
Cyklu rozmów realizujących zadania.
-
Sposobach prowadzenia rozmów z pracownikami.
-
Informacji zwrotnej dopasowanej do pracownika i zadania.
Przykładowy program Warsztatów "Skuteczne delegowanie i efektywne monitorowanie zadań w zespole" - docelowy jego kształt dopasowywany jest do Państwa potrzeb
Rozpoczęcie kursu: weryfikacja potrzeb szkoleniowych, identyfikacja celów szkolenia, ustalenie zasad pracy i sprawy organizacyjne.
Moduł I. Wyzwania przed delegowaniem
-
Rola osoby delegującej zadanie.
-
Pułapki delegowania (delegowanie niekompetencji, delegowanie nudnych zadań, obciążanie zadaniami, nadmierna kontrola, brak monitorowania).
-
Czas i delegowanie – trzy podejścia do organizacji czasu pracy.
-
Rola, zadania, odpowiedzialność – ćwiczenie „moja rola”.
-
Określanie priorytetów – które zadania delegować, które wykonać osobiście i co z pozostałymi?
-
Tworzenie list zadań.
-
Określanie pilności i ważności wg. Eisenhowera.
-
Planowanie z buforem czasowym.
Moduł II. Komunikacja zarządcza
-
Czym jest różnica między zlecaniem, a delegowaniem zadań?
-
Dwa rodzaje odpowiedzialności podczas realizacji zadań.
-
Jak delegować złożone zadania – określanie celów SMART.
-
Przygotowanie do rozmowy delegującej/zlecającej.
-
Narzędzia wsparcia: określanie priorytetów i celów, scenariusz rozmów.
-
Tworzenie kultury feedbackowej w organizacji.
Moduł III. Delegowanie zadań
-
Jak określić cel oraz rezultat rozmowy – założenia rozmowy.
-
Scenariusz rozmowy – narzędzie wspierające.
-
Rola menedżera i pracownika podczas delegowania.
-
Najlepsze praktyki podczas delegowania – checklista.
Moduł IV. Monitorowanie zadań
-
Dlaczego delegowanie nie przynosi oczekiwanych efektów? – o konieczności monitorowania.
-
Różnica między kontrolą a monitorowaniem.
-
Analiza sytuacji i interwencje menedżerskie – co może się wydarzyć podczas rozmów monitorujących.
-
Scenariusze rozmów monitorujących.
-
Bank pytań wspierających rozmowy.
Moduł V. Odbiór zadań
-
Co się stanie, jeśli nie odbierzesz zadania?
-
Rozmowa podsumowująca – narzędzie wspierające.
-
Informacja zwrotna podsumowująca/rozwojowa.
-
Informacja zwrotna jako efektywne narzędzie komunikacji dwustronnej.
Moduł VI. Zakończenie szkolenia
-
Podsumowanie szkolenia.
-
Omówienie zadania wdrożeniowego.
Warsztaty w małych zespołach oparte będą na następujących metodykach:
-
Prezentacja sprawdzonych modeli, narzędzi zarządczych i rozwojowych.
-
Dialog i dyskusja grupowa, oraz analiza osobistych doświadczeń i zachowań w celu ich poprawy (action learning).
-
Kwestionariusze i testy – stymulowanie autorefleksji.
-
Ćwiczenie zachowań – mini scenki i symulacje połączone ze stop klatkami i feedbackiem rozwojowym.
-
Analiza typologiczna – typologia zachowań.
Gwarantujmy, że wiedza, którą przekazujemy jest praktyczna, aktualna i sprawdzona
Warsztat "Skuteczne delegowanie i efektywne monitorowanie zadań w zespole" - Ta umiejętność jest kluczowa w pracy każdego menedżera. Menedżerowie/liderzy, a także specjaliści (którzy bywają w roli lidera), potrzebują wsparcia przy organizacji zadań i realizacji celów.
Zapraszamy do kontaktu -KLIKNIJ
Cena warsztatów jak i jego kształt ostateczny zawsze ustalany jest indywidualnie...
lub
280zł z VAT - za pojedynczą sesję coachingu wspierającego kompetencje Skutecznego delegowania oraz efektywnego monitorowania zadań w zespole - Online.
Masz pytania? Chętnie na wszystkie odpowiemy.
Więcej przydatnych informacji w szerszym ujęciu znajdziesz w zakładce " BLOG "
Przykładowe pozycje z zakładki " BLOG ":
- Life coachingu w naszej strefie wiedzy. Zapraszamy do lektury
- Kto to jest Coach? Czym jest Coaching? Jak wygląda raca coacha?
- Biznes coachingu w naszej strefie wiedzy. Zapraszamy do lektury
- Kompleksowy przewodnik po usługach, technikach i korzyściach płynących z coachingu
- Asertywność, zzachowania asertywne i to czy można ich się nauczyć
- Więcej o skutecznym zarządzaniu zmianą
- Więcej o Biznes coachingu, coachingu menadżerskim i korzyściach z tego płynących
- Więcej o Cztery etapy skutecznego coachingu - model GROW
- Co to jest wypalenie zawodowe – etapy, przyczyny, objawy, skutki – co robić?
- Jak coach może wspierać procesy motywacyjne? Coaching motywacyjny
- JAK ROZPOZNAĆ ASERTYWNY STYL KOMUNIKACJI? Co to Asertywność? Czym jest zachowanie asertywne?
- Zarządzanie zmianą w organizacji, praktyczne wskazówki dla menedżerów i organizacji w komunikowaniu nadchodzącej zmiany.
Zapraszam do zapoznania się z zakładką " OFERTA "
-
Dynamiczny Rozwój - Life coaching - coaching życiowy - coaching par
-
Dynamiczny Rozwój - Executive coaching
-
Dynamiczny Rozwój - Czy warto inwestować w Team Building? – Budowanie zespołu
-
Dynamiczny Rozwój - Business coaching
-
Dynamiczny Rozwój - Wypalenie zawodowe - stres - odporność psychiczna
-
Dynamiczny Rozwój - Chcesz rozwinąć swoje umiejętności w sprzedaży B2B?
-
Dynamiczny Rozwój - Coaching - trening asertywności
-
Dynamiczny Rozwój - Trening, coaching motywacyjny - korzyści z motywacji wewnętrznej w życiu i biznesie
-
Dynamiczny Rozwój - Coaching zawodowy / kariery / kompetencyjny
-
Dynamiczny Rozwój - Trening, coaching odporności psychicznej - stres - Model 4C
-
Dynamiczny Rozwój - Design Thinking - kreatywny coaching wspierający innowacyjne rozwiązywanie problemów
-
Dynamiczny Rozwój - Team coaching / Coaching Zespołowy
-
Dynamiczny Rozwój - Mentoring biznesowy / Doradztwo Biznesowe
-
Dynamiczny Rozwój - Coaching / Diagnoza odporności psychicznej - MTQ48
Zapraszamy również na specjalne programy rozwojowe szerzej opisane w zakładce - KURSY
-
Dynamiczny Rozwój - Coaching i Mentoring - Program rozwoju Managment 3.0
-
Dynamiczny Rozwój - Coaching i Mentoring - Zarządzanie czasem i efektywną organizacją czasu pracy
-
Dynamiczny Rozwój - Coaching i Mentoring - Psychologia negocjacji
-
Dynamiczny Rozwój - Coaching i Mentoring - Skuteczne delegowanie i efektywne monitorowanie zadań w zespole
-
Dynamiczny Rozwój - Coaching i Mentoring - Zarządzanie zmianą / komunikacja / przebieg / rezultat /
-
Dynamiczny Rozwój - Coaching i Mentoring - Program rozwoju sprzedaży
-
Dynamiczny Rozwój - Coaching i Mentoring - Techniki sprzedaży - rozmowa handlowa
-
Dynamiczny Rozwój - Coaching i Mentoring - Skuteczny lider - zarządzanie zespołem
-
Dynamiczny Rozwój - Coaching i Mentoring - Pewność siebie
Obsługujemy miasta i okolice:
-
Warszawa, Kraków, Katowice, Wrocław, Łódź, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Białystok
-
Gdynia, Częstochowa, Radom, Rzeszów, Toruń, Kielce, Sosnowiec, Gliwice, Olsztyn, Zabrze, Bielsko-Biała, Bytom, Zielona Góra, Rybnik, Ruda Śląska, Opole, Tychy, Gorzów Wielkopolski, Elbląg, Płock, Dąbrowa Górnicza, Wałbrzych, Włocławek, Tarnów, Chorzów, Koszalin
-
Kalisz, Legnica, Grudziądz, Jaworzno, Słupsk, Jastrzębie-Zdrój, Nowy Sącz, Jelenia Góra, Siedlce, Mysłowice, Konin, Piła, Piotrków Trybunalski, Inowrocław, Lubin, Ostrów Wielkopolski, Suwałki, Stargard, Gniezno, Ostrowiec Świętokrzyski, Siemianowice Śląskie, Głogów, Pabianice, Leszno, Żory, Zamość, Pruszków, Łomża, Ełk, Tomaszów Mazowiecki, Chełm, Mielec, Kędzierzyn-Koźle, Przemyśl, Stalowa Wola, Tczew, Biała Podlaska, Bełchatów, Świdnica, Będzin, Zgierz, Piekary Śląskie, Racibórz, Legionowo, Ostrołęka.
* Coaching online za pośrednictwem aplikacji społecznościowych(Whatsap, Skype, MS Teams).
Wizytówka Google - opinie Naszych klientów
Coaching & Mentoring - zapraszamy do kontaktu
☎️ 506 986 407