COACHING i MENTORING stacjonarnie lub online Sam wybierz sposób naszej współpracy…

Dynamiczny Rozwój Wsparcie w Twoim rozwoju to nasz priorytet

Czym jest coaching a czym nie jest? Jakie korzyści przynosi proces coachingowy?

Coaching a Mentoring - Co oznacza coaching? Czy coaching sprzyja rozwojowi osobistemu?

 

Czym jest coaching? 

To, z pozoru proste pytanie, zadaje się różnym coachom, otrzymując na nie różne odpowiedzi. Z jednej strony - istnieją pewne definicje coachingu i zasady określone przez cenione autorytety w tej dziedzinie oraz międzynarodowe instytucje coachingowe, które są ramą dla profesjonalnego coachingu. Z drugiej zaś strony, każdy coach pracuje w swoim własnym stylu, korzystając z nurtów, narzędzi, metodologii, które są mu najbardziej bliskie, co składa się na indywidualne podejście i sposób pracy. Dzięki temu coach pozostaje autentyczny. 

 

 

 

 

 

Pomimo możliwości wplecenia pewnych preferencji i własnej osobowości do spotkań, są pewne cechy stałe, o których należy pamiętać, aby wykonywać zawód coacha. O specyfice procesu coachingowego można napisać wiele książek (które, zresztą, już istnieją) i ciężko przedstawić ją w kilku akapitach. Postaram się chociażby przybliżyć jej kluczowe aspekty i podzielić się moją definicją coachingu.

 

Spis treści: 

  1. Coaching jakie płyną z niego korzyści?

  2. Kim jest coach? Czym jest coaching?

  3. Na czym koncentruje się coach w procesie coachingowym?

  4. Skuteczność coachingu wynikająca z formy procesu i następującej zmiany u klienta.

  5. Coaching a mentoring.

  6. Coachning a szkolenie - kurs.

  7. Główny cel coachingu.


A male executive perched on a rocky cliff, gazing out at the expansive view below, signifying a leader's ability to see the bigger picture in the business world.

Korzyści z coachingu

 Co tak naprawdę daje coaching?

  • Coaching poszerza perspektywę i zwiększa świadomość.

  • Pomaga ukierunkować działania w stronę twojego celu.

  • Pomaga wyjść z impasu i podejmować lepsze decyzje.

  • Coaching wspomaga rozwój osobisty i uczenie się.

  • Pomaga zidentyfikować mocne strony i je rozwinąć.

  • Coach jest bezstronny i nie ocenia Twojego celu i rozwiązania.

  • W procesie coachingowym Twoje potrzeby są zawsze na pierwszym miejscu.

  • Narzędzia coachingowe dopasowane są do Twojej indywidualnej sytuacji.


Czym jest coaching?

Zgodnie z definicją międzynarodowej instytucji International Coaching Federation, coaching to “towarzyszenie klientowi w kreatywnym procesie, który skłania do myślenia i inspiruje do maksymalizacji zawodowego i osobistego potencjału.”
Towarzyszenie to objawia się m.in. w uważnym słuchaniu i obserwacji klienta, podążaniu za tym co i jak mówi klient, oraz dzieleniu się obserwacjami i zadawaniu pytań, które mają służyć klientowi w jego własnym odkrywaniu, poszerzaniu świadomości, rozwoju i refleksji. W konsekwencji klient dąży do odpowiedzi na swoje własne pytania i do realizacji wyznaczonych przez siebie celów. Coach dysponuje również szeregiem narzędzi i technik, do których może zaprosić klienta w trakcie spotkania.


Coaching jest zatem metodą pracy, która na stałe wpisana została do kategorii różnych form wspierania rozwoju. Jego najbardziej charakterystyczne założenia to wiara w zasoby klienta oraz orientacja na przyszłość. Coach poprzez zadawanie otwartych pytań i niedyrektywną postawę (powstrzymywanie się od własnych opinii) zaprasza klienta do kreatywnego procesu ukierunkowanego na realizację konkretnych celów. Sesje coachingowe są równocześnie powtarzalne i wyjątkowe. Powtarzalna jest ich struktura – uczestnik procesu po pewnym czasie będzie w stanie ją rozpoznawać. Wyjątkowe, ponieważ każde spotkanie jest okazją do refleksji, snucia nowych wniosków, sporządzenia planów do zrealizowania. Coaching to uważność na klienta, na jego potrzeby i możliwości. Wszystkie pytania i stosowane podczas sesji narzędzia będą odpowiedzią na zachowania i reakcje coachee. Chcąc ująć definicję jednym zdaniem: coaching to metoda pracy, w której najważniejsze są wiara w zasoby klienta i realizacja jego celów poprzez zadawanie trafnych pytań i niedyrektywną postawę.
 

Rodzaje coachingu – jakie są jego rodzaje i czym się charakteryzują?

Podobnie jak w terapii oraz psychologicznej pracy z pacjentami, tak i w coachingu wyłaniają się różne formy specjalizacji. W zależności od przyjętego kryterium możliwe będą różne podziały. Poniższa propozycja z pewnością nie jest wyczerpująca (nie opisuję w niej wszystkich rodzajów coachingu, o istnieniu których wiem). Jest jednak wystarczająca, by mieć pewien obraz możliwości pracy coachingowej z klientami.

Kryterium: odbiorca. Coaching indywidualny, coaching zespołowy i coaching grupowy

Coaching indywidualny 

- to najbardziej rozpowszechniony model pracy coachingowej. Oznacza relację jeden na jeden pomiędzy coachem a coachee. Spotkania mają charakter systematyczny i obejmują zazwyczaj od 3 do 9 sesji. Podczas spotkania klient ustala cele z coachem i sponsorem (jeśli proces odbywa się na zlecenie organizacji, w której pracuje klient). Warto skorzystać z coachingu indywidualnego, gdy potrzebujemy zdefiniować cele i stworzyć plan działania. Coaching indywidualny jest również pomocny dla osób, które chcą pracować nad swoim rozwojem osobistym, budowaniem pewności siebie, ulepszeniem komunikacji i relacji z innymi ludźmi.

Coaching zespołowy (Team coaching) 

- to propozycja kierowana do osób, która na co dzień ze sobą współpracują, tworząc zespół. Team coaching to proces kilku lub kilkunastu spotkań, rzadko bywają to pojedyncze sesje. Jego cele są odpowiedzią na bieżące wyzwania zespołu. Dzięki zastosowaniu takiej formy pracy zespół samodzielnie definiuje cele, a następnie wypracowuje rozwiązania. Rezultatem procesu może być poprawa efektywności pracy zespołu oraz wzrost zaangażowania jego członków. Nastąpić może także wzmocnienie relacji oraz jakości kontaktu. Coach w trakcie procesu team coachingu bazuje na potencjale każdego uczestnika, ale przede wszystkim grupy jako całości.

Coaching grupowy 

- realizowany jest w grupie osób, które nie muszą się znać lub być połączone zawodowo. W trakcie spotkania każdy z uczestników wyznacza sobie indywidualny cel, który mieści się w zaproponowanej tematyce czy motywie na daną sesję. Coaching grupowy pozwala na indywidualną refleksję wzmocnioną mądrością grupy, czerpaniem z doświadczeń innych osób. Szczególnie ważny w jego realizacji jest kontrakt, który umożliwi nieznającym się osobom szczerość i otwartość. 

Kryterium: temat pracy. Life coaching i business coaching – czym są i jak je rozróżnić?

Life coaching 

- w polskojęzycznej wersji to coaching zmian życiowych. Zawiera w sobie pracę nad wartościami, życiową satysfakcją, motywacją, celami. To najpopularniejsza gałąź pracy coachingowej. Tematy mogą być bardzo różnorodne. Spotkania z coachem mogą być pojedynczym wydarzeniem lub całościowym procesem. W ramach procesu wyznaczany jest ogólny, nadrzędny cel, który następnie jest realizowany w czasie poszczególnych spotkań. Przykładowe wyzwania, z którymi zgłaszają się klienci, to poprawa umiejętności radzenia sobie z emocjami, lepsza komunikacja z innymi, realizacja dużego projektu (np. napisanie książki), pogodzenie macierzyństwa z powrotem do pracy, poprawa satysfakcji życiowej (jak być szczęśliwym?).

Business coaching 

- czyli coaching biznesowy to kolejny bardzo znany rodzaj pracy coachingowej. Skupia się on konkretnie na obszarze pracy i rozwoju kompetencji na danym stanowisku. Proces coachingowy często bywa przygotowaniem do objęcia stanowiska liderskiego. Najczęściej słyszymy o dwóch powiązanych z tą kategorią procesach – coachingu menedżerskim (management coaching) i coachingu dla top menedżerów (executive coaching). Coaching menadżerski pozwala przyszłym liderom na zidentyfikowanie swoich luk kompetencyjnych, a następnie pracę nad ich uzupełnieniem. Jest również bardzo dobrym narzędziem do rozwoju w roli zawodowej. Jego temat najczęściej powiązany jest z zarządzaniem zespołem, delegowaniem zadań, motywowaniem pracowników, mierzeniem się z trudnymi sytuacjami w roli. Executive coaching to forma rozwoju kluczowych osób w organizacji (właścicieli, prezesów, dyrektorów, menedżerów wyższego szczebla). Obszar pracy mniej powiązany jest z wykonywanymi obowiązkami, a bardziej z tematem przywództwa, rozwoju strategii firmy, radzeniem sobie z presją i odpowiedzialnością wpisaną w zajmowane stanowisko.

Coaching kariery 

- kierowany jest do osób, które poszukują swojej drogi zawodowej. Mogą to być osoby dopiero ją rozpoczynające lub chcące zmiany obecnego stanu. Coach wraz z coachee identyfikują jego mocne strony, talenty oraz potencjalne ograniczenia. Efektem pracy może być określenie celów zawodowych, które są zgodne z potrzebami rozwojowymi klienta, przygotowanie do ich osiągnięcia, a następnie monitorowanie ich realizacji.

Kryterium: podejście.

Coaching skoncentrowany na rozwiązaniach 

- to podejście zaczerpnięte z terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach. Obszarem pracy nie jest problem ani jego przyczyna, a możliwe rozwiązania. Coach wraz z klientem przyglądają się dostępnym działaniom, które przybliżą go do osiągnięcia pożądanego celu. Trudne pytania i wzywania stojące przed klientem nie są jednak pomijane. Istotnym elementem sesji jest stworzenie planu na wypadek ewentualnego niepowodzenia. Organizacją, która promuje i uczy pracy w tym podejściu jest Erickson Coaching International. Jego najważniejsze charakterystyki to:

  1. Koncentracja na rozwiązaniu – uwaga klienta kierowana jest na pożądane rezultaty. Tworzy on wizję oczekiwanej zmiany, a następnie wprowadza ją w życie, wykorzystując swoje mocne strony.
  2. Partnerska relacja z klientem – klient posiada wszystkie niezbędne zasoby, by poradzić sobie z problemem. Coach jest dla niego źródłem wsparcia i partnerem w rozmowie. Szanuje jego cele, wartości i podejmowane decyzje. Podąża za rozmówcą.
  3. Holistyczne podejście – coach pracuje z klientem jako całością. Wspiera go realizacji konkretnie postawionych celów, ale też bierze pod uwagę szerszy kontekst i otoczenie, w którym funkcjonuje klient.
  4. Koncentracja na działaniu – proces coachingowy ma przynieść możliwe do zaobserwowania zmiany. O jakości sesji nie świadczy wgląd czy poziom zadowolenia klienta, a realne działania, które podejmuje po jej zakończeniu.


Coaching prowokatywny
 

- bazuje na zaufaniu w relacji coach-coachee, humorze oraz prowokowaniu. Coaching prowokatywny może być wykorzystywany jako jeden z elementów pracy w podejściu, które stosuje coach. Jest bardzo sytuacyjny i wtedy działa najskuteczniej. Bardzo ważne jest, że coach przerysowuje lub wyolbrzymia obawy klienta celowo, z dobrą intencją. Klient wie, że jest to element prowokacji, wyczuwa w postawie coacha humor, zgadza się na taką formę pracy.

Coaching kryzysowy 

- łączy w sobie elementy interwencji kryzysowej oraz klasycznego coachingu. Jego odbiorcami są osoby, które doświadczyły lekkiego lub średniego kryzysu. Praca coacha z klientem dzieli się na dwie fazy. W pierwszej fazie korzysta on z narzędzi interwencji kryzysowej, by klient mógł poradzić sobie z tym, czym się mierzy. Taka osoba najpierw potrzebuje powrócić do równowagi, by następnie móc korzystać ze swoich zasobów. W drugiej fazie coach stosuje klasyczne podejście coachingowe, by coachee mógł dostrzec i wykorzystać pozytywne aspekty kryzysu. Dzięki temu następuje pokryzysowy wzrost, a klient odnajduje w nim nowe szanse.

Kryterium: poziom oddziaływania.

Coaching operacyjny 

- najczęściej łączy się z efektywnym wyznaczaniem celów oraz rozwiązywaniem problemów powiązanych z ich osiągnięciem. Coach mobilizuje klienta do działania i pomaga w zwiększaniu jego skuteczności. Praca odbywa się na poziomie zachowania, a dokładniej podejmowanych przez klienta strategiach, które mają go przybliżyć do realizacji celu. Na tym poziomie cel jest bardzo konkretny, operacyjny, nie łączy się z głęboką zmianą życiową. Przykładem może być napisanie pracy magisterskiej lub stworzenie nowego produktu.

Coaching kompetencyjny 

- to skupienie przede wszystkim na uczeniu się. W porównaniu do poziomu operacyjnego, gdzie najważniejsze jest bezpośrednie wsparcie realizacji działań przez klienta, tu przygotowuje się on do skutecznego radzenia sobie w różnych kontekstach. Zmiana dokonuje się w jego wnętrzu. Obserwowalne sukcesy i postępy są jej potwierdzeniem, nie celem samym w sobie. Przedmiotem coachingu kompetencyjnego może być praca nad jedną konkretną umiejętnością (np. wystąpienia publiczne, gra w szachy) lub całościowym zestawem kompetencji związanym z daną rolą (np. coaching w organizacji przygotowujący do objęcia roli lidera). Coach pomaga klientowi określić, jakie kompetencje są potrzebne do satysfakcjonującego pełnienia danej roli oraz jakie zmiany powinny się wydarzyć, by się do tego przybliżyć.

Coaching psychologiczny 

- to praca z klientem na rzecz zmiany „fragmentu osobowości”, tj. przekonań, schematów myślowych i emocjonalnych, wyobrażeń na temat siebie i świata. To głębszy rodzaj procesu, gdzie konkretne postawienie celu oraz monitorowanie stopnia jego realizacji mogą być niewystarczające. Klient zachęcany jest do pracy z tym, co mniej rozpoznane i trudniej uchwytne w racjonalnej analizie (przykładowo z wzorcami emocjonalnego reagowania na różne sytuacje). Na tym poziomie za pracą coacha powinna stać wiedza psychologiczna i umiejętności interpersonalne, które go do niej przygotują.

Coaching transformacyjny 

- oznacza pracę na rzecz wprowadzania głębokiej życiowej zmiany. Na tym poziomie coach wspiera takie cele, jak samorealizacja, odkrywanie prawdziwego ja lub zwiększanie samoświadomości. W coachingu psychologicznym nacisk również skierowany był na zmianę, ale taką, która służy zewnętrznemu celowi (np. radzenie sobie z negatywnymi emocjami wobec partnerki, by budować udaną relację).  Coaching transformacyjny to praca z człowiekiem jako całością i jej efektem powinna być zmiana klienta jako osoby. Coach korzysta nie tylko z wiedzy psychologicznej, ale również filozofii, antropologii, sztuki, literatury czy tradycji religijnych. Powinien być autentycznie zaciekawiony drugim człowiekiem, otwarty na jego sposoby postrzegania świata, a także mieć wysokie kompetencje  do budowania wspierających relacji i tworzenia warunków do pogłębionej pracy nad sobą.

 

Oprócz samej definicji pracy coachingowej, która pomimo spójnego znaczenia, może przybrać różne brzmienie, istnieje szereg zasad dookreślających proces coachingowy, które z mojego punktu widzenia są bardzo istotne:

  • Relacja partnerska między coachem i coachee(klientem), która opiera się na zasadzie “ja jestem OK i Ty jesteś OK”. Jeżeli zasada ta zostanie zaburzona, to coach lub coachee będzie dominował w relacji nad drugą stroną, bądź też obie strony będą się czuły źle. Bardzo istotne jest, aby zarówno coach jak i coachee czuli się dobrze w pracy ze sobą oraz mieli do siebie zaufanie. Nie oznacza to jednak, że zawsze jest wygodnie - wręcz przeciwnie, często dotyka się sfer, które wykraczają poza pewną strefę komfortu - tym bardziej istotne jest, aby klient ufał swojemu coachowi, co sprzyja otwartości i pracy.
  • Empatia - skoro zapraszamy coachee do otwartości, bycia w niewygodzie i dzielenia tematami, które nierzadko okazują się wrażliwe, lub dotychczas nieodkryte - musimy wykazać się empatią. Klient zresztą sam ją wyczuje i od tego może zależeć do jakiego stopnia będzie chciał, w naszym towarzystwie, odkrywać kolejne warstwy przysłowiowej cebulki i dotknąć tego, co naprawdę istotne.
  • Poufność coach zobowiązuje się do zachowania zasad poufności i nie wynoszenia informacji z sesji poza nią. Zasada ta, jak już zapewne nietrudno się domyślić, jest również niezmiernie istotna i bezwzględna również w sytuacji, gdzie proces coachingowy sponsorowany jest przez osobę trzecią, np. firmę. W takim przypadku można zaproponować spotkania trójstronne, podczas których obecny jest coach, coachee oraz reprezentant partnera sponsorującego - wówczas coachee sam decyduje jakimi wnioskami ze spotkań chce się podzielić na forum. 
  • Odpowiedzialność - ciekawe w coachingu jest to, że odpowiedzialność za efekty z pracy coachingowej leży po stronie klienta. Wynika to z tego, że coach nie doradza, nie proponuje rozwiązań - to klient sam dochodzi do własnych wniosków, podejmuje (lub nie) na tej podstawie decyzje i działania. To, co klient wyniesie z procesu coachingowego jest ściśle powiązane z tym co klient do procesu wniesie - jakie tematy poruszy, w jakim stopniu się otworzy, na co będzie gotowy. To, za co odpowiada sam coach to wykonywanie swojej pracy zgodnie z zasadami profesjonalnego coachingu.
  • Praca z celem - z zasady, coaching to praca na celu/ach klienta. Wyróżniamy proces coachingowy (pełen cykl spotkań) jak i sesję coachingową (pojedyncze spotkanie). Klient powinien mieć cel (cele) na cały proces coachingowy (dla przykładu - wzrost poczucia własnej wartości, przygotowanie się do roli menedżera itp.) jak i na poszczególne sesje (dla przykładu - przygotowanie się do rozmowy z przełożonym, ustalenie pierwszego kroku do rozpoczęcia biegania). Cele określa klient, aczkolwiek w przypadku coachingu sponsorowanego przez osobę trzecią, ona również jest zapraszana do rozmowy o celach na proces coachingowy. Co jest natomiast ciekawe, to że cel może się zmieniać w trakcie procesu - w wyniku pracy klient może bowiem zdać sobie sprawę, że coś innego jest dla niego ważne, albo że esencja tego, nad czym pracuje, leży w czymś innym.
  • Wiara w zasoby  klienta - ta zasada wiąże się z relacją partnerską między coachem i coachee - wychodzimy bowiem z założenia, iż klient posiada wszelkie zasoby (tj. umiejętności, wiedzę, doświadczenia, wsparcie innych osób czy środki materialne), aby osiągnąć swoje cele, czy to od razu, czy też w formule małych kroków. Często dzięki pracy coachingowej klient dociera do swoich zasobów, uświadamia sobie jak wiele już ma, albo co i jak zdobyć, aby móc przybliżyć się do wyznaczonych celów.
  • Teraźniejszość i przyszłość - to, co jest dla mnie szczególnie ciekawe i użyteczne w pracy coachingowej, to skupianie się na tym co “tu i teraz” - odczuciach, emocjach, czy myślach oraz na pracy ku upragnionej przyszłości, poprzez wyznaczone cele.  Z zasady nie zgłębiamy się w przeszłość, gdyż nie takie jest założenie coachingu.
  • Ciekawość - można rzec, że bez ciekawości, nie ma coacha. To właśnie jego ciekawość osoby, która wybrała nas na swojego towarzysza, jest źródłem mocnych pytań coachingowych, które pobudzają do refleksji, angażują i aktywują klienta. To ona, w dużym stopniu, zaprasza klienta do odkrywania siebie.
  • Odwaga - odwaga jest ważnym elementem pracy coachingowej. To dzięki niej coach zada niekiedy niewygodne pytanie i będzie gotowy na zaproszenie klienta do zgłębienia trudnych, chociaż ważnych, tematów. Może też za jej głosem spotkać się z silnymi emocjami ze strony klienta - jeśli jednak jest to podyktowane dobrą intencją i wiarą w użyteczność dla niego, to pewna doza odwagi jest jak najbardziej wskazana.

Coaching koncentruje się na efektach

Coaching służy wspieraniu ludzi w osiąganiu założonych celów, w osiąganiu lepszych wyników czy zmiany w życiu. Opiera się na partnerskiej relacji między coachem a klientem. W ramach tej relacji stwarzana jest przestrzeń do refleksji nad działaniami, umiejętnościami, schematami myślenia czy przeżywanymi emocjami i ich zmianą. Coaching ukierunkowany jest przede wszystkim na praktykę. Na faktycznym wprowadzaniu zmian i wkraczaniu na nowe tereny. Z założenia jest pozytywny i koncentruje się na efektach.

W podejściu coachingowym zakłada się, że klient jest kreatywny, odpowiedzialny i zdolny do zmiany, ponieważ posiada wszelkie do tego potrzebne zasoby i ma ogromny potencjał. Dlatego to klient jest autorem zmian i to on je wskazuje.

Cel procesu coachingu i jego treść wypływa od klienta. Coach odpowiada za przebieg procesu. Ta droga pozornie wydaje się dłuższa niż w przypadku szkolenia czy doradztwa, jednak istotą jest efekt internalizacji, czyli uwewnętrznienia zmiany i potrzebnych do jej realizacji umiejętnościprzekonań, sposobów i zasobów. Przyjęcia ich w sposób trwały w oparciu o pogłębioną refleksję.


Coaching to proces

 Coach towarzyszy klientowi w tym procesie, tworzy jego ramy. Coaching jest procesem określonym w formie – jest planowy, ma swoją strukturę, której ramę trzyma coach.

 Coach wykorzystuje całą swoją wiedzę, doświadczenie i umiejętności, by w najlepszy możliwy sposób stosować różne narzędzia, techniki i pytania coachingowe użyteczne dla klienta. Zadaniem coacha jest pomóc klientowi w wydobyciu, czasem zaskakujących i rewolucyjnych, jego własnych strategii i rozwiązań. W tym kontekście istotą coachingu jest szacunek dla klienta, jego osobowości, świata wartości i potrzeb.  Rezultatami coachingu są bardziej konkretne cele, optymalizacja działań, bardziej konkretne decyzje, pełniejsze korzystanie ze swoich naturalnych zdolności zasobów


Dlaczego coaching w miejscu pracy klienta?

Coachingowe wzmocnione jednostki 

Dzięki umiejętnościom, wiedzy i zasobom, które zapewnia dobry trener, pracownicy mogą w pełni wykorzystać swój potencjał. 

Coaching pomaga pracownikom rozwinąć wszechstronne umiejętności, które mogą wykorzystać do osiągnięcia swoich celów i dodania wartości do organizacji. 

Wzmocnienie pozycji pracowników w miejscu pracy zwiększa zaufanie do ich umiejętności. Wzmocnione jednostki mogą myśleć nieszablonowo, aby rozwiązywać problemy i podejmować inicjatywę w celu poprawy procesów i produktów. 

Inwestowanie w kompleksowy profesjonalny coaching dla każdej organizacji jest nieocenionym narzędziem, które przyniesie ogromne korzyści w dłuższej perspektywie.

Poprawa indywidualnych wyników 

Dzięki skutecznemu coachingowi w miejscu pracy, organizacje mogą czerpać korzyści z poprawy indywidualnych wyników. Coaching zapewnia pracownikom spersonalizowane wsparcie, informacje zwrotne i wskazówki, które mogą pomóc im rozwinąć nowe umiejętności, zwiększyć pewność siebie i pokonać wyzwania. 

Coaching może wyposażyć pracowników na stanowiskach kierowniczych w odpowiedni zestaw narzędzi i cennych spostrzeżeń, które pozwolą im skuteczniej i wydajniej kierować swoimi zespołami. 

 

Głębszy poziom nauki 

Dzięki coachingowi pracownicy mogą uczyć się na głębszym poziomie. W rezultacie lepiej rozumieją koncepcje i rozwijają krytyczne umiejętności, które są unikalne dla ich ról zawodowych, a jednocześnie czują się bardziej emocjonalnie związani ze swoją pracą. 

Pracodawcy również odniosą korzyści, ponieważ głębszy poziom uczenia się zwiększa retencję wiedzy, sprzyja rozwojowi osobistemu, zachęca do kreatywności i poprawia wydajność.

 

Wysokie zaangażowanie pracowników 

Jedną z korzyści płynących z coachingu w miejscu pracy jest wyższy poziom zaangażowania pracowników. 

Coaching pomaga pracownikom rozwijać swoje umiejętności i osiągać pełen potencjał, zwiększając ich zaangażowanie i wewnętrzną motywację.

Tworzy również wspierające środowisko pracy, podnosząc morale i wzmacniając poczucie przynależności wśród członków zespołu. 

Gdy pracownicy czują się doceniani i inwestowani, jest bardziej prawdopodobne, że pozostaną zaangażowani w swoją pracę i organizację, co prowadzi do poprawy wyników i pozytywnego wpływu.

 

Lepsza retencja 

Lepsza retencja pracowników jest jedną z potężnych korzyści płynących z coachingu w miejscu pracy. Coaching może zapewnić pracownikom wsparcie, wskazówki i możliwości rozwoju, których potrzebują, aby rozwijać swoją karierę. 

Co więcej, coaching może pomóc pracownikom rozwinąć nowe umiejętności i poprawić wydajność, czyniąc ich bardziej wartościowymi dla organizacji i mniej skłonnymi do odejścia.

Inwestowanie w rozwój i wzrost pracowników przynosi zyski w postaci zwiększonej lojalności i oddania zespołowi, wyższej satysfakcji z pracy i niższej rotacji personelu.  

 

Lepsze umiejętności przywódcze i zarządcze

Coaching może pomóc liderom i menedżerom stać się bardziej samoświadomymi, zorientowanymi na cele, skutecznymi komunikatorami, wykwalifikowanymi w udzielaniu i otrzymywaniu informacji zwrotnych oraz silnymi decydentami. Wszystkie te umiejętności są niezbędne do skutecznego przywództwa i zarządzania. Ponadto mogą one pomóc w stworzeniu bardziej pozytywnej i produktywnej kultury pracy.

Dzięki coachingowi liderzy mogą zastanowić się nad swoimi działaniami, otrzymać informacje zwrotne i nauczyć się nowych strategii skutecznego kierowania i zarządzania swoimi zespołami.

Coaching może również pomóc liderom i menedżerom w ustaleniu znaczących celów zgodnych z wartościami organizacyjnymi. W rezultacie będą oni koncentrować się na tym, co najważniejsze i skuteczniej osiągać postępy w realizacji swoich celów.

Dzięki coachingowi liderzy i menedżerowie mogą poprawić swoje umiejętności komunikacyjne, w tym aktywne słuchanie, empatię i jasność przekazu. To świetna wiadomość dla twojej organizacji, ponieważ skuteczna komunikacja jest niezbędna do budowania zaufania, motywowania zespołów i osiągania wspólnych celów.

 

Przygotowuje pracowników do rekrutacji wewnętrznej 

Coaching pozwala pracownikom rozwijać swoje umiejętności i przygotować się do rekrutacji wewnętrznej. 

Inwestycja w program coachingowy pozwala pracodawcom zaoszczędzić na kosztach rekrutacji poprzez pozyskiwanie kandydatów z istniejącej puli pracowników, zwłaszcza w przypadku zmian w kierownictwie lub nowych stanowisk.  Coaching zapewnia, że pracownicy są gotowi do objęcia wyższych stanowisk, a pracodawcy nie muszą wydawać środków na outsourcing zewnętrznych kandydatów.

 

Zwiększone zaangażowanie pracowników 

Badanie przeprowadzone przez International Coaching Federation (ICF) wykazało, że 86% organizacji odnotowało zwrot z inwestycji w coaching.

Coaching może znacząco wpłynąć na zaangażowanie pracowników, co czyni go niezbędnym dodatkiem do każdej strategii organizacyjnej. Programy coachingowe w miejscu pracy sprawiają, że pracownicy czują się energiczni i entuzjastycznie nastawieni do swojej pracy i znaczących relacji ze współpracownikami. Coaching poprawia komunikację między menedżerami i pracownikami, prowadząc do kreatywności, konstruktywnych informacji zwrotnych, rozwiązywania problemów i współpracy. 

Lepsze cele i większa zgodność:

Jedną z najważniejszych korzyści płynących z coachingu w miejscu pracy jest możliwość wyznaczania lepszych celów i tworzenia większej spójności w organizacji. Skuteczne procesy coachingowe mogą pomóc w określeniu konkretnych celów, które pomogą ci odnieść sukces i zapewnić, że każdy członek zespołu zna swoją rolę w pomaganiu w osiąganiu tych celów. Lepsze cele prowadzą do większej koncentracji i współpracy, tworząc niezrównane poczucie zgodności w organizacji. 

Indywidualne podejście do rozwoju:

Jedną z największych zalet coachingu w firmie jest jego indywidualny charakter. Każdy pracownik ma unikalne cele, umiejętności i wyzwania. Coach pracuje z pracownikiem w jednoznaczny sposób, dostosowując podejście i strategię rozwoju do konkretnych potrzeb jednostki. To pozwala na skupienie się na najważniejszych aspektach, które mają największy wpływ na efektywność i satysfakcję pracownika.

Wzrost zaangażowania i motywacji:

Coach pomaga pracownikom odkryć ich wewnętrzne motywacje, pasje i cele. Kiedy pracownik ma świadomość, że jego praca ma większy cel i znaczenie, staje się bardziej zaangażowany i motywowany do podejmowania wysiłku. Zmotywowani pracownicy są bardziej lojalni wobec firmy, podejmują dodatkowe wysiłki, aby osiągnąć cele organizacji, oraz chętniej angażują się w rozwiązywanie problemów i tworzenie innowacyjnych rozwiązań.

Wzrost efektywności i wydajności pracy:

Coaching pomaga pracownikom rozwijać umiejętności, które są kluczowe dla ich pracy. Może to obejmować lepszą komunikację, zarządzanie czasem, umiejętności przywódcze, rozwiązywanie problemów i wiele innych. Poprzez doskonalenie tych umiejętności, pracownicy stają się bardziej kompetentni w wykonywaniu swoich obowiązków, co prowadzi do wzrostu efektywności i wydajności pracy.

Rozwój umiejętności miękkich:

Umiejętności miękkie, takie jak empatia, współpraca, zdolność do rozwiązywania konfliktów i skuteczna komunikacja, mają kluczowe znaczenie w pracy zespołowej i budowaniu pozytywnej atmosfery w firmie. Coaching umożliwia pracownikom rozwijanie tych umiejętności, co przekłada się na lepsze relacje z kolegami z pracy, klientami i partnerami biznesowymi.

Rozwiązywanie wyzwań i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu:

Pracownicy często napotykają na wyzwania i trudności w pracy, które mogą prowadzić do wypalenia zawodowego. Coach pomaga im radzić sobie z tymi wyzwaniami, identyfikować potencjalne przeszkody i opracowywać strategie ich przezwyciężania. Dzięki temu pracownicy czują się bardziej wspierani i gotowi stawić czoła trudnościom, co przekłada się na poprawę ich ogólnego samopoczucia i zadowolenia z pracy.

Lepsza komunikacja i relacje w zespole:

Coaching może również wpłynąć pozytywnie na relacje między członkami zespołu. Pracownicy uczą się skuteczniejszej komunikacji, rozumienia różnic w stylach pracy i podejściach, co prowadzi do lepszej współpracy i efektywniejszej pracy zespołowej.

Celowe zarządzanie rozwojem pracowników

Jednym z kluczowych elementów coachingu w firmie jest celowe zarządzanie rozwojem pracowników. To nie tylko nudna procedura rocznych wywiadów rozwojowych. To prawdziwe zaangażowanie w potencjał i umiejętności pracowników, które pomaga im osiągnąć ich cele zawodowe i osobiste. Dzięki temu pracownicy czują, że są doceniani i wspierani w ich rozwoju.

W przeciwieństwie do standardowych rocznych wywiadów rozwojowych, celowe zarządzanie rozwojem pracowników zakłada regularne spotkania i dialog między pracownikiem a jego coachem. Coach staje się partnerem w rozwoju, który aktywnie angażuje się w zrozumienie celów i marzeń pracownika oraz pomaga mu opracować plan działania, który prowadzi do ich realizacji.

W trakcie tych spotkań, pracownik i coach wspólnie analizują aktualne umiejętności, wiedzę i kompetencje pracownika oraz identyfikują obszary, które wymagają dalszego rozwoju. Coach pomaga pracownikowi określić, jakie umiejętności i kompetencje są kluczowe dla osiągnięcia jego celów zawodowych i osobistych, a następnie wspiera go w rozwijaniu tych właśnie obszarów.

Rozwój pracowników

  • Celowe zarządzanie rozwojem pracowników obejmuje również monitorowanie postępów i wyników osiągniętych przez pracownika. Coach wspiera pracownika w śledzeniu realizacji założonych celów, a także dostarcza regularną i konstruktywną opinię zwrotną, która pozwala na dostosowanie planu działania w razie potrzeby.
  • Jedną z kluczowych zalet celowego zarządzania rozwojem pracowników jest skupienie na rozwoju długoterminowym. Zamiast skupiać się tylko na bieżących potrzebach i brakach w umiejętnościach, coaching pozwala pracownikom spojrzeć w przyszłość i wyznaczyć ścieżkę rozwoju, która uwzględnia ich aspiracje, pasje i cele życiowe.
  • W efekcie pracownicy czują, że są doceniani i wsparci w swoim rozwoju, a także mają realną szansę na osiągnięcie swoich marzeń i celów. Zyskują poczucie, że są aktywnymi uczestnikami swojej ścieżki kariery, a firma staje się atrakcyjnym miejscem pracy, gdzie rozwijanie się jako profesjonalista jest priorytetem.
  • Celowe zarządzanie rozwojem pracowników dzięki coachingowi w firmie prowadzi do zwiększenia zaangażowania, motywacji i lojalności pracowników wobec firmy. Pracownicy czują, że ich praca ma rzeczywisty wpływ na ich karierę i osiągnięcia, co przekłada się na większe zaangażowanie w realizację celów organizacji.

Coaching w firmie jako metoda motywowania i angażowania pracowników

  • Wiesz, że zmotywowani pracownicy są kluczem do sukcesu firmy. To tutaj pojawia się coaching jako potężne narzędzie motywacyjne. Coach pomaga pracownikom odkryć ich wewnętrzne motywacje, pasje i cele. Kiedy pracownik czuje, że jego praca ma większy cel, staje się bardziej zaangażowany, produktywny i lojalny wobec firmy.
  • Coach wspiera pracownika w określeniu, co jest dla niego naprawdę ważne i jakie cele chce osiągnąć w życiu zawodowym i osobistym. Pomaga mu zidentyfikować wartości, które kierują jego działaniami i integrować je z wartościami firmy. Dzięki temu pracownik czuje więź z organizacją i pracuje z większym zaangażowaniem, ponieważ wie, że jego wysiłki przyczyniają się do osiągnięcia wspólnych celów.

Wyzwania i problemy

  • Jednym z największych wyzwań, przed którym stają liderzy i menedżerowie podczas coachingu w firmie, jest zrozumienie różnorodności motywacji pracowników. Często okazuje się, że każdy pracownik posiada unikalne cele, wartości i potrzeby, które wpływają na jego motywację. Właśnie tutaj coaching wchodzi do gry jako potężne narzędzie, pozwalając pracownikom odkryć swoje wewnętrzne motywacje, pasje i cele.
  • Coach podchodzi do każdego pracownika indywidualnie, prowadząc go przez proces refleksji i samopoznania. Pracownik odkrywa, co dla niego naprawdę jest ważne, jakie cele pragnie osiągnąć i jakie wartości kierują jego działaniami. Coach wspiera go w określeniu priorytetów i integrowaniu ich z celami organizacji. Kiedy pracownik widzi, że jego wartości i cele są zgodne z misją i celami firmy, czuje więź z organizacją i jest bardziej zaangażowany w pracę.
  • Coach pomaga również pracownikom przełamać bariery, które hamują ich motywację. Często są to wewnętrzne ograniczenia, takie jak brak pewności siebie, obawa przed porażką czy brak wiary w swoje umiejętności. Coach wspiera pracowników w radzeniu sobie z tymi wyzwaniami i rozwijaniu pozytywnego podejścia do pracy i życia.

Motywacja pracowników

  • Zmotywowani pracownicy są bardziej zaangażowani, produktywni i lojalni wobec firmy. Odczuwają większą satysfakcję z wykonywanych obowiązków i chętniej podejmują dodatkowy wysiłek, aby osiągnąć cele organizacji. Motywacja działa jak silnik, który napędza pracowników do podejmowania wyzwań, rozwijania swoich umiejętności i angażowania się w działania na rzecz firmy.
  • Coaching w firmie jako metoda motywowania i angażowania pracowników ma długofalowy wpływ na kulturę organizacyjną. Tworzy atmosferę zaufania, wsparcia i wzajemnego szacunku, która sprzyja rozwojowi pracowników. Pracownicy odczuwają, że są doceniani i wsparci w ich indywidualnych wysiłkach, co prowadzi do zwiększenia zaangażowania w pracę i poczucia przynależności do firmy.

Indywidualne sesje coachingowe dla pracowników

  • Indywidualne sesje coachingowe w firmie dla pracowników są jak dostosowany strój szyty na miarę. Każdy pracownik ma unikalne cele i wyzwania. Coaching daje im możliwość skupienia się na swoich najważniejszych obszarach do rozwoju, dzięki czemu efektywność ich pracy wzrasta.
  • Współczesne organizacje zdają sobie sprawę, że jedno podejście do rozwoju pracowników nie pasuje do wszystkich. Każdy pracownik ma swoje ambicje, aspiracje i unikalne umiejętności. Dlatego indywidualne sesje coachingowe pozwalają skupić się na najważniejszych obszarach rozwoju dla każdej jednostki.
  • Podczas sesji coachingowych, pracownik ma okazję skupić się na swoich celach i marzeniach. Coach pomaga w identyfikacji konkretnych kroków, które należy podjąć, aby osiągnąć te cele. To nie jest jednorazowe spotkanie – coaching to ciągły proces, w którym pracownik otrzymuje wsparcie, motywację i konstruktywną opinię zwrotną na swojej ścieżce rozwoju.

Indywidualne sesje coachingowe w firmie

  • Właśnie dzięki indywidualnym sesjom coachingowym w firmie pracownik odkrywa swoje mocne strony, ale także identyfikuje obszary, które wymagają dalszego rozwoju. Coach pomaga w rozwijaniu umiejętności, które są kluczowe dla wykonywania zadań zawodowych, co prowadzi do wzrostu efektywności i wydajności pracy.
  • Każdy pracownik ma swoje unikalne wyzwania, zarówno zawodowe, jak i osobiste. Coach pracuje z pracownikiem, aby zidentyfikować przeszkody, które mogą hamować jego rozwój, i wspiera go w opracowaniu strategii, które pozwolą je pokonać. Dzięki temu, pracownik zyskuje większą pewność siebie, staje się bardziej odważny i gotowy stawiać czoła nowym wyzwaniom.
  • Indywidualne sesje coachingowe odgrywają kluczową rolę w budowaniu relacji zaufania między pracownikiem a coachem. Pracownik może swobodnie wyrażać swoje cele, obawy i cele, czując, że jest wysłuchany i zrozumiany. To zaufanie i wsparcie są fundamentem dla efektywnego coachingu i pozytywnego wpływu na rozwój pracownika.
  • W trakcie coachingu w firmie, pracownik ma możliwość zgłębienia swoich ambicji i znalezienia zbalansowanego podejścia do osiągania celów zarówno zawodowych, jak i życiowych. Coach pomaga w określeniu priorytetów i organizacji czasu, co pozwala na efektywne wykorzystanie zasobów i skupienie się na najważniejszych

 

Coaching a pokrewne dziedziny

Coaching bardzo często błędnie kojarzony i łączony jest z innymi, pokrewnymi mu dziedzinami. W literaturze przedmiotu wskazuje się pewne istotne różnice, które z reguły są niedostrzegane i pomijane podczas interpretacji podobnych procesów.

 

Coaching a Mentoring

Pojęcie mentoringu wywodzi się z mitologii greckiej, według której Odyseusz, ruszając na Troję, powierzył swój dom oraz edukację syna Telemacha, swemu przyjacielowi, Mentorowi. „Przekaż mu wszystko, co wiesz”, powiedział Odyseusz, niechcący wyznaczając tym samym pewne granice mentoringu . Niektórzy ludzie używają pojęcia mentoringu zamiennie z coachingiem.

Mentor to osoba, która powinna mieć doświadczenie, w zakresie profesji, jaką para się mentee (klient), na którym bazuje pracując ze swoim podopiecznym. Coach może nie mieć takiego doświadczenia, bywają nawet sytuacje, kiedy takie doświadczenie przeszkadza.

Proces mentoringu dotyczy najczęściej działańzachowań czy procedur. Coaching koncentruje się także na głębszych poziomach, czyli przekonaniachwartościach czy też tożsamości klienta. Często spotykaną sytuacją jest mentor będący pracownikiem danej firmy (dłużej pracującym i na wyższym stanowisku). Coach natomiast może nie znać tak dokładnie sytuacji w danej firmie, ponieważ kluczowym dla niego jest rozwój danej osoby. Duża część procesów mentoringu koncentruje się na wdrażaniu nowej osoby do pracy (lub na nowe stanowisko). Coaching dotyczy natomiast bardzo szerokiego spectrum celów. W związku ze swoim doświadczeniem, mentor może udzielać rad i w pewnym sensie bierze odpowiedzialność za działania podopiecznego zgodnie z nimi. Coach unika radzenia, gdyż może to wpłynąć niekorzystnie na proces coachingu.

Coaching i mentoring są dwiema różnymi dziedzinami wspierania rozwoju, lecz mają również wiele obszarów wspólnych. Wiele narzędzi może być praktycznie tożsamych. Przebieg i założenia mentoringu różnią się od coachingu. Istotą mentoringu jest przekazywanie wiedzy eksperckiej natomiast coach jest ekspertem w rozwijaniu potencjału ludzkiego i nie musi znać zawodu swojego klienta.


Coaching a Szkolenie

Są to dwie różne formy wspierania rozwoju jednostki często błędnie utożsamiane. Coaching w swej istocie jest zupełnie innym rodzajem aktywności niż szkolenie. Szkolenie jest procesem nabywania wiedzy, umiejętności i zmiany postawy poprzez pracę z osobą doświadczoną w danej dziedzinie, czyli trenerem. Rolą trenera jest przekazanie wiedzy oraz pomoc w rozwijaniu nowych umiejętności. Podstawowym celem treningu jest przygotowanie uczestników do efektywniejszej pracy po jego zakończeniu .

Agenda szkolenia jest wcześniej przygotowana i zaakceptowana przez organizatora i pozostawia tylko pewną przestrzeń na improwizację (choć coraz częściej spotyka się szkolenia gdzie jest więcej miejsca na podążanie za grupą). Trener powinien posiadać umiejętności pracy z grupą, które z założenia różnią się od kompetencji coacha. Praca podczas szkolenia polega na wykorzystaniu zupełnie innych narzędzi. Dodatkowo czas trwania szkolenia to często od jednego do kilku dni, natomiast jedna sesja coachingowa to jedna, do półtorej godziny. Wielu trenerów wykorzystuje podczas szkoleń różne techniki coachingowe, jednak kontrakt, intencje i podejście do klienta są w coachingu odmienne.

Główna różnica polega na tym, że szkolenia mają za zadanie dostarczyć wiedzę i umiejętności z pewną przestrzenią na odkrywanie siebie. W coachingu poszerzanie świadomości stanowi niemalże istotę spotkań. Efektem coachingu ma być osiąganie konkretnych celów. Coach towarzyszy klientowi w przechodzeniu od planowania do działania. Klient jest ekspertem w dziedzinie swojego życia i bierze osobistą odpowiedzialność za swoje zaangażowanie.


Model i metodologia coachingu. GROW i inne Modele Coachingowe

W niniejszym artykule znajdziesz możliwie wyczerpujący temat stosowanych w coachingu modeli. I od razu, na samym początku, chciałbym podkreślić, że dla mnie czym innym jest model coachingowy, a czym innym metody lub narzędzia stosowane w danym modelu coachingowym. Mówię tu w swoim imieniu, ale sądzę, że jestem w tym podejściu zgodny ze standardami ustalonymi przez uznane autorytety. Podążając za Sokratesem staram się również zapewnić, że dokładnie wiemy, o czym mówimy, tak samo to rozumiemy, i dzięki temu Ty, drogi czytelniku, uzyskasz klarowną i łatwą do zweryfikowania informację. 

Przez model coachingowy rozumiem coś nadrzędnego, coś co określa strukturę i zasady przyjętego podejścia. Natomiast w ramach tej struktury i zgodnie z określonymi zasadami możemy stosować wybrane metody i narzędzia. I żeby być konsekwentnym, chcę również podkreślić, że metoda, to nie to samo, co narzędzie. 

 

Model coachingowy GROW

Model GROW w coachingu to "klasyka gatunku", ugruntowany, sprawdzony i najczęściej stosowany model coachingowy. Jego współtwórcą i głównym popularyzatorem jest Sir John Whitmore, ojciec coachingu biznesowego. Sir John opracował go wraz z Graham'em Alexander i Alan'em Fin, a świat usłyszał o tym modelu po raz pierwszy w roku 1992 dzięki książce napisanej przez Sir John'a Whitmore pt. Coaching for Performance. Od tego momentu rozpoczęła się światowa kariera modelu GROW, a książka Sir John'a uznawana jest za biblię coachingu biznesowego.

Nazwa modelu coachingowego GROW pochodzi od angielskiego skrótu czterech etapów, które składają się na ten model:

G   - (ang. Goal),

R    - (ang. Reality),

O   - (ang. Options),

W  - (ang. Will).

W każdym z tych etapów, w czasie sesji coachingowej, coach zadaje pytania, które mają doprowadzić Klienta do możliwie konkretnych odpowiedzi. Poniższa grafika pokazuje jak działa GROW Model.

Goal - Główny Cel (co chcesz osiągnąć?)

"Goal", czyli "Główny Cel", to pierwszy etap modelu GROW. Identyfikacja celu jest kluczowym etapem w procesie coachingowym. I jest to element niezbędny, który odbywa się w pierwszym kroku. Coach zadaje pytania, aby bardzo dokładnie przeanalizować cel, który ma być osiągnięty w wyniku kontraktu coachingowego. Warto temu etapowi poświęcić dostateczną ilość czasu, aby mieć pewność, że dalej pójdziemy we właściwym kierunku. Jak mówi mądre powiedzenie "Jeżeli nie wiesz dokąd chcesz dojść, w sumie nie ma znaczenia którą ścieżkę wybierzesz". Dlatego pracując metodą GROW fundamentem dla zrobienia pierwszych kroków we właściwym kierunku jest jak najlepsza definicja celu.

Oto pytania, które pojawiają się na tym etapie Modelu GROW:

  • Co chcę osiągnąć?

  • Na ile mój cel jest konkretny, realny, istotny i ograniczony czasowo?

  • PO CO chcę go osiągnąć? Co mi to da? Jakie korzyści mi to przyniesie?

  • Po czym będę wiedzieć, że osiągnąłem swój cel? Co się zmieni w stosunku do aktualnej  sytuacji?

  • Czy to na pewno jest MÓJ cel? A może coś, co chcę zrealizować pod wpływem / ze względu na kogoś innego?

Reality - Rzeczywistość (Gdzie TERAZ jesteś? Co się dzieje?)

W kolejnym kroku następuje analiza aktualnej rzeczywistości. Poświęcenie czasu na analizę obecnej  sytuacji pozwala po pierwsze ją urealnić (czyli np. oddzielić fakty od naszych spekulacji lub interpretacji), po drugie spojrzeć na nią z różnych punktów widzenia (a więc poszerzyć naszą perspektywę patrzenia) i dzięki temu przygotować solidny grunt do określenia i wyboru opcji w kroku następnym. Coach zadaje odpowiednie pytania pomagając Klientowi możliwie obiektywnie spojrzeć na aktualną sytuację i często zweryfikować ocenę obecnej sytuacji. To bardzo ważne przed podjęciem pierwszych kroków w kierunku konkretnego działania.

Przez ten etap Modelu GROW prowadzą nas następujące pytania coachingowe:

  • Co dzieje się w tym momencie? Jak jest teraz?

  • Co widzę? Co słyszę? Co czuję? Co robię? Jak się zachowuję?

  • Jeżeli idealnej sytuacji (sytuacji osiągnięcia celu) przypisałbym liczbę 10, to jak oceniłbym obecną sytuację w skali od 1 do 10?

  • Czy osiągnięcie oczekiwanego postępu warte jest mojego wysiłku? Może w tym kontekście aktualna sytuacja wcale nie jest taka zła, jak myślałem?

  • Jakie działania już podjąłem? Co działa? Co nie działa?

Options - Opcje (Co możesz zrobić? Jakie są MOŻLIWOŚCI?)

Pracując metodą GROW w następnym kroku przechodzimy do identyfikacji i analizy różnorodnych możliwości, które stoją przez Klientem. Ten etap służy do wygenerowania alternatywnych rozwiązań poprzez możliwie szerokie spojrzenie na siebie i swoje otoczenie. To bardzo ważna część niemalże każdej sesji coachingowej. To również etap modelu GROW na którym powstaje plan działania.

Dzieje się to dzięki korzystaniu z następujących przykładowych pytań coachingowych:

  • W jaki sposób mogę osiągnąć swój cel? Co mógłbym zrobić, aby przybliżyć się do celu?

  • Co jestem gotów zrobić, aby osiągnąć cel?

  • Co jeszcze mogę zrobić? (to pytanie warto często powtarzać) Co warto przestać robić, abym mógł osiągnąć swój cel? (sprytne pytanie!) Co jeszcze?

  • Kto mógłby mi pomóc w osiągnięciu mojego celu? Z jakich zasobów mógłbym skorzystać, aby osiągnąć swój cel? Czy znam kogoś, kto zrealizował już taki cel? Czego mogę się z tego nauczyć?

  • Jakie widzę inne możliwości dojścia do celu?

  • Gdybym nie był ograniczony czasem, co jeszcze mógłbym zrobić?

  • Gdybym nie był ograniczony jakimikolwiek innymi przeszkodami, co jeszcze mógłbym zrobić?

Will - Wola (Co ZROBISZ? Jak BARDZO CHCESZ to zrobić?)

W kolejnym kroku, już ostatnim, przechodzimy do zebrania owoców naszej dotychczasowej pracy. To etap, na którym podejmujesz decyzję dotyczącą tego, jakie konkretne działania podejmiesz. oraz jak bardzo jesteś gotów to zrobić, jak bardzo chcesz. Ten etap, podobnie jak wszystkie trzy poprzednie etapy modelu GROW, może odnosić się zarówno do całego procesu coachingowego, jak i występować w ramach pojedynczej sesji coachingowej.

GROW Model stosuje następujące pytania coachingowe:

  • Którą z opcji wybieram? Która z nich jest dla mnie najlepsza na obecnym etapie? Dlaczego?

  • Jeżeli maksymalny poziom motywacji określiłbym liczbą 10, to jak w skali 1-10 oceniłbym swoją chęć do zrealizowania wybranej opcji?

  • Co w związku z tym wyborem chcę zrobić, aby osiągnąć cel? Jaki będzie mój pierwszy krok? Od czego zacznę? Co mogę zacząć robić od zaraz?

  • Jak będę sprawdzać, czy wybrane działania przybliżają mnie do wybranego celu?

  • Jak będę świętować swoje postępy? Jak siebie sam docenię za osiągane efekty?

Elastyczność modelu GROW

Warto podkreślić, że podane powyżej etapy modelu GROW nie zawsze muszą przebiegać tylko i wyłącznie w takiej kolejności. Skuteczna rozmowa coachingowa zwykle zaczyna się od zbadania Celu i Rzeczywistości, ale potem może przebiegać pomiędzy wszystkimi czterema etapami modelu coachingowego GROW. Najważniejsze jest to, aby korzystać z pytań coachingowych, które są  odpowiednie dla danego etapu.

Od momentu opublikowania modelu coachingowego GROW, pojawiły się pewne różnice w interpretacji  elementu "W” (will, way forward, wola, wrup up). Czasami nadaje się mu znaczenie "Wrap up" (zamknięcie, podsumowanie), a czasami "Way forward" (dalsza droga lub jakie działania podejmiesz?). Sir John Whitmore jednoznacznie jednak wyjaśniał, że "W" oznaczało „Wolę” w sensie posiadania woli do podjęcia zobowiązania i że ta interpretacja jest ważną częścią modelu GROW.​

Z drugiej strony Sir John nie chciał , aby ludzie niewolniczo podążali za tym wzorem. Miała to być jedynie struktura zapewniająca świadomość, jaki rodzaj pytania będzie najbardziej produktywny w danym momencie procesu coachingowego prowadzonego metodą GROW. To, do jakiego etapu modelu coachingowego GROW odnosi się pytanie Coacha, zwykle ma większe znaczenie niż samo pytanie. Pytania dotyczące celu dodają energii, pytania dotyczące rzeczywistości zapewniają jasność, a pytania dotyczące opcji i działań zamieniają pomysły w osiągnięcia. Najważniejsze jest to, aby coach pomagając Klientowi potrafił zadawać pytania, które są najbardzej odpowiednie dla danej sesji coachingowej.

Wariacje Modelu Coachingowego GROW

Na różnych portalach coachingowych można spotkać różne wariacje modelu coachingowego GROW, np. TGROW, SGROW, GROOW, I-GROW i ReGROW. Chciałbym jednak podkreślić, że każda z nich jest tylko próbą kreatywnego dodania czegoś do bardzo spójnego modelu. Dla porządku jednak opiszę po krótce model TGROW, który wg mnie, jako jedyny spośród innych wariacji, wnosi coś istotnego do modelu matki.

Model coachingowy TGROW

Autorem modelu TGROW jest Myles Downey, a opisał go w swojej książce Effective Coaching.

"T" oznacza "Topic" (temat), innymi słowy jest to dość szeroki obszar, którym chce się zająć osoba coachowana.Wg autora przed podjęciem pierwszych kroków sensowne byłoby zrozumienie i wyjaśnienie tematu i jego skali. Zrozumienie szerszego obrazu tego, dlaczego jest to ważne dla Coachee i być może dla jego długoterminowej wizji.
Na tym etapie można odkryć kwestie, które różnią się od tych, z którymi Coachee "usiadł do stołu", a być może nawet spowoduje to kompletną zmianę tematu rozmowy.

Mając etap Tematu oddzielony od etapu Celu, możemy odróżnić większy obraz od konkretnych celów, które mają z niego wyniknąć. Dlatego też pierwszy krok w modelu TGROW, to szeroko pojety temat.

Pomaga to również stworzyć solidną podstawę i zapewnić, że cele nie zostaną ustalone przedwcześnie, zanim ogólny obraz zostanie wyjaśnionyNa przykład wyznaczenie celów przed sprawdzeniem motywacji, która się za nimi kryje, może prowadzić do zdefiniowania celów drugorzędnych.

Przykładowe pytania, które coach zadaje w czasie pierwszej sesji coachingowej, są następujące: 

  • O czym chciałbyś porozmawiać?

  • Co jest dla Ciebie ważne? Z jakiego powodu?

  • Co się za tym kryje? Co by to dla ciebie znaczyło?

Pozostała część modelu TGROW jest zgodna z tradycyjną strukturą modelu GROW, a więc w skrócie:

  • T - Topic - Temat – wyjaśnienie i zgłębienie tematu

  • G - Goal - Główny cel –wyznaczenie konkretnych celów – długo / krótkoterminowych oraz na samą sesję

  • R - Reality - Rzeczywistość – zrozumienie, gdzie obecnie znajduje się Coachee w odniesieniu do swoich celów

  • O - Options - Opcje –eksploracja opcji poruszania się naprzód

  • W - Will, Way Forward - Wola, Droga do przodu, Podsumowanie – identyfikacja i uzgodnienie konkretnych działań.

 

Model coachingowy OSKAR

Metoda OSKAR składa się z nastepujących elementów:

  • Outcome (ustalenie oczekiwanego rezultatu)

  • Scaling (skalowanie odległości rezultatu od stanu obecnego/protokół rozbieżności)

  • Know-How (wiedza, zasoby, szukanie możliwości, generowanie pomysłów)

  • Affirm & Action (wzmacnianie silnych stron, wzmacnianie wiary i motywacji Coachee)

  • Review (przegląd i podsumowanie całości, plan konkretnych działań do podjęcia)

Wg twórców tego modelu coachingowego, najcenniejszym etapem jest "Know-How" i jemu należy poświęcić najwięcej czasu w rozmowach. Ten etap, to "poszukiwanie złota” polegające na ustaleniu zasobów, którymi dysponuje Coachee.

W tym miejscu warto również dodać, że model coachingowy OSKAR jest stosowany zamiast / obok modelu SMART do definiowania dobrych celów. Popatrz więc na niego teraz z tej perspektywy, a na pewno zobaczysz wielkie podobieństwo.

Ponadto, jeśli dobrze się przyjrzymy, to zobaczymy, że i w tym modelu pierwszych krok, to ustalenie celu, który chcesz osiągnąć, a kolejne etapy to wypracowanie sposobu, w jaki osiągniesz swój cel. W tym kontekście moim zdaniem ten model nie różni się od pracy metodą GROW.

Model coachingowy CLEAR

Model coachingowy CLEAR został opracowany we wczesnych latach 80 przez Peter'a Hawkins i jak widać nie wytrzymał porównania z modelem coachingowym GROW. Został on opisany w książce pt.  Coaching, Mentoring and Organizational Consultancy: Supervision and Development i składa się z następujących elementów:

  • Contracting - kontrakt w sensie współpracy, ale też kontrakt na daną sesję, określenie celu

  • Listening - słuchanie, obserwowanie i badanie aktualnej rzeczywistości

  • Exploring - poszukiwanie rozwiązań

  • Action - generowanie planów działania, wybranie najlepszej drogi

  • Review - przegląd rezultatów, nadanie im wartości, sięganie do motywacji wewnętrznej

Mam nadzieję, że zgodzisz się ze stwierdzeniem, że w porównaniu z opisanymi już modelami, nie znajdujemy tu nic odkrywczego. W każdym kolejnym kroku znajdujemy ogromne podobieństwo do podejścia GROW coaching.
 

Model coachingowy STEPPA

Model STEPPA jest jedną z najpowszechniejszych strategii stosowanych w coachingu wyższej kadry kierowniczej (ang. executive coaching). Twórcą tego podejścia jest executive coach Angus McLeod, autor różnych książek nt. coachingu i rozwoju osobistego. Opracował tę koncepcję w roku 2003, aby, jak sam pisze: "zmienić przeznaczenie emocji wynikających z konkretnych problemów lub sytuacji i przekształcić te uczucia w narzędzia do wyznaczania nowych celów i osiągania lepszych wyników." Model ten postrzega emocje jako przyczynę określonych działań i zachowań i koncentruje się wokół emocji odczuwanych przez klienta.

STEPPA to oczywiście skrót on następujących angielskich słów:  

  • Subject - Temat - Określ temat coachingu i dowiedz się dlaczego klient potrzebuje coachingu?

  • Target - Cel -  Określ cel i wynik, jaki chce osiągnąć klient.

  • Emotions - Emocje - Pomóż klientowi zrozumieć, że wejście w określone emocje będzie kierować jego wyborami.

  • Perception - Percepcja - Cofnięcie się przez klienta o krok, aby teraz spojrzeć na swoją sytuację i cele z  szerszej perspektywy.

  • Plan - Pomóż klientowi opracować plan z harmonogramem osiągnięć, który wyznacza konkretne daty i zadania. Pomoże mu to wyobrazić sobie swój ostateczny cel.

  • Action - Działanie - Pomóż klientowi podjąć działanie zgodnie z uzgodnionym planem, a jeśli trzeba, pomóż również elastycznie się dostosować - jeśli ulegną zmianie emocje, które mogą nie być zgodne z proponowanym procesem.
     

Podsumowując: model coachingowy GROW najlepiej przetrwał próbę czasu i od wielu lat jest niekwestionowanym królem. Możemy mówić o kolejnych technikach, zestawach mocniejszych lub słabszych pytań (o których z kolei można dyskutować bez końca), ale sama struktura procesu coachingowego prowadzonego metodą GROW pozostaje tak pewna, jak pewne jest istnienie czterech stron świata. Natomiast niewątpliwie w każdym z opisanych modeli Coach zadaje pytania pomagając klientowi zrealizować swój maksymalny potencjał i zrobić jak największy postęp na drodze swojego rozwoju osobistego. W czasie każdej sesji coachingowej Coach podąża za Klientem mając na względzie realizację dobrze zdefiniowanego celu poprzez ustalony plan działania.

 

Coaching pomaga uwolnić potencjał, osiągnąć zamierzone cele i skutecznie wprowadzić zmiany w naszym życiu.

Coach pomaga klientowi przemieścić się z punktu A (miejsca, w którym jest dzisiaj) do punktu B. 

Istotą coachingu jest autonomia klienta i samodzielność w podejmowaniu decyzji.

 

Główny cel coachingu można określić zatem, jako wspieranie klienta w osiąganiu celów i w realizowaniu zaplanowanych zadań. Coach nie działa i nie decyduje za klienta, dokładnie tak samo jak trener nie rozgrywa meczu za sportowca. Coaching dostarcza narzędzia, uczy nowych umiejętności, pomaga przekraczać ograniczające przekonania, pomaga odkrywać wspierające wartości. Coach nastawiony jest na pomoc w poszukiwaniu odpowiedzi, kierunków zmian i działań zwiększających efektywność i jakość funkcjonowania.

 

Własną asertywność możesz rozwijać na wiele sposobów. Przy czym, każdy z nich wymaga dużo praktyki zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym.

 Niestety nie ma tutaj drogi na skróty, ponieważ potrzebny jest Ci czas i doświadczenie.

Serdecznie zapraszam na Warsztaty - Trening Asertywności

Efektywny Trening Asertywności - Praktyczne warsztaty   

 

Więcej przydatnych informacji w szerszym ujęciu znajdziesz w zakładce " BLOG " 


Zapraszam do zapoznania się z zakładką " OFERTA "

 Zapraszamy również na specjalne programy rozwojowe szerzej opisane w zakładce - KURSY


Obsługujemy miasta i okolice: 

  • Warszawa, Kraków, Katowice, Wrocław, Łódź, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, BiałystokPoprawne dodanie firmy do Google Maps | Strony internetowe CP System

  • Gdynia, Częstochowa, Radom, Rzeszów, Toruń, Kielce, Sosnowiec, Gliwice, Olsztyn, Zabrze, Bielsko-Biała, Bytom, Zielona Góra, Rybnik, Ruda Śląska, Opole, Tychy, Gorzów Wielkopolski, Elbląg, Płock, Dąbrowa Górnicza, Wałbrzych, Włocławek, Tarnów, Chorzów, Koszalin

  •  Kalisz, Legnica, Grudziądz, Jaworzno, Słupsk, Jastrzębie-Zdrój, Nowy Sącz, Jelenia Góra, Siedlce, Mysłowice, Konin, Piła, Piotrków Trybunalski, Inowrocław, Lubin, Ostrów Wielkopolski, Suwałki, Stargard, Gniezno, Ostrowiec Świętokrzyski, Siemianowice Śląskie, Głogów, Pabianice, Leszno, Żory, Zamość, Pruszków, Łomża, Ełk, Tomaszów Mazowiecki, Chełm, Mielec, Kędzierzyn-Koźle, Przemyśl, Stalowa Wola, Tczew, Biała Podlaska, Bełchatów, Świdnica, Będzin, Zgierz, Piekary Śląskie, Racibórz, Legionowo, Ostrołęka.

* Coaching online za pośrednictwem aplikacji społecznościowych(Whatsap, Skype, MS Teams).

 

Wizytówka Google - opinie  Naszych klientów

Coaching & Mentoring - zapraszamy do kontaktu 

☎️  506 986 407

 

   

                                                                                                                                                                                                     


Zarządzanie czasem i efektywna organizacja czasu pracy.

Napisz i zamów wycenę

Skuteczne delegowanie i efektywne monitorowanie zadań w zespole.

Napisz i zamów wycenę

✍ Napisz i umów się na bezpłatną rozmowę ze mną już dzisiaj.