Coach - Coaching, Definicje oraz Rodzaje
Czy coaching jest skuteczny? Definicje coachingu badania oraz fakty
Coaching to metoda pracy często stosowana w świecie rozwoju osobistego. Dzięki coachingowi możliwy staje się rozwój osobisty. Proces coachingowy może pomóc w rozwijaniu umiejętności przywódczych i komunikacyjnych. Może także przyczynić się do zdrowszego i bardziej produktywnego życia.
Kto to Coach? Czym jest Coaching? Jak wygląda praca coacha?
Czy coaching jest popularny? Coaching a cele i działania?
Coaching jest popularny na całym świecie, ponieważ pomaga ludziom osiągać ich cele życiowe lub zawodowe, pokonywać wyzwania i maksymalizować ich potencjał w każdej dziedzinie życia. Znajomość znaczenia coachingu jest ważna, aby zrozumieć praktyki i zasady stojące za tą metodologią rozwoju zawodowego i osobistego.
Spis treści:
1. Czym jest coaching?
2. Na czym polega praca coacha?
3. Kim jest coach?
4. Czym zajmuje się coach?
5. Jakie cechy powinien posiadać coach?
6. Coach po co i dla kogo?
Pochodzenie terminu "coaching"
Sam termin „coaching” jest zatem koncepcją konsultingową, podczas której coach pomaga swojemu rozmówcy (klientowi) znaleźć rozwiązania określonych problemów i je skutecznie wdrożyć. Coach jest zatem specjalistą, który oferuje profesjonalną pomoc swoim klientom, czyli osobom, które w danym momencie zmagają się z jakimś problemem lub ogólnie zmagają się z wieloma trudnościami w życiu zawodowym lub prywatnym. Istnieje na przykład coaching biznesowy, coaching menagerski, coaching zawodowy, coaching motywacyjny, life coaching itp.
Jakie są formy coachingu?
Wsparcie rozwoju osobistego lub zawodowego może przebiegać w trzech formach.
-
Coaching indywidualny oraz cel procesu coachingowego to praca nad własnym rozwojem, odszukaniem własnych celów i środków do ich realizacji. Spotkania odbywają się 1:1 (trener i klient) podczas indywidualnych sesji coachingu.
-
Coaching grupowy to spotkania kilku lub kilkunastu osób, czyli grupy z trenerem mentalnym. W sesji uczestniczą ludzie, którzy mają podobne potrzeby, ale nie kieruje nimi wspólny cel. Na przykład rządzi nimi podobieństwo chęci rzucenia pracy na etacie i założenia własnej firmy. Dzielenie się własnymi doświadczeniami z innymi pomaga w podejmowaniu decyzji i tworzeniu planów.
-
Coaching zespołowy polega na pracy z zespołem traktowanym jako całość. Team ma wspólny cel i przy asyście trenera dąży do jego realizacji. W proces twórczy zaangażowani są wszyscy członkowie zespołu. Taka praca najczęściej dotyczy środowisk zawodowych w zarządzie małej lub dużej firmy, w korporacji, dziale itp.
Jakie są rodzaje coachingu?
Różne sesje coachingowe mogą być przeprowadzane w zależności od różnych czynników. Na przykład istnieją różnice w procesie, gdy jest on wykonywany w grupie lub indywidualnie. Jednak to nie wszystko. W zależności od obszaru interwencji i celu, jaki ma zostać osiągnięty, można wyróżnić kilka najpopularniejszych rodzajów coachingu.
Rodzaje coachingu - coaching a wsparcie i motywacja
Coaching życiowy (life coaching) – dotyczy różnych sfer osobistych klienta. Składa się z praktyki, w której profesjonalista pomaga osobie poprawić jej indywidualne wyniki w jakimś aspekcie, np. rozwijania swoich kompetencji komunikacyjnych lub radzenia sobie w nowej życiowej roli (męża, żony, matki itp.). Kwestia zakresu coachingu życiowego zależy od tego, czego on dotyczy. Dlatego można wyróżnić tu dodatkowe podtypy:
-
coaching dla rodziny (family coaching): zaoferowanie rodzinom niezbędnych metod i narzędzi do rozwiązywania konfliktów, znajdowania równowagi i szczęścia;
-
coaching rodzicielski (parents coaching): wspieraniem ról rodzicielskich, budowanie więzi z dzieckiem, poprawa relacji i komunikacji;
-
coaching dla kobiet (women coaching): zajmowanie się tematami ściśle związanymi ze społeczną, zawodową i rodzinną rolą kobiety;
-
coaching dla mężczyzn (men coaching): wspieranie w realizowaniu życiowych ról i zadań związanych z byciem mężczyzną.
Coaching jako metoda pragmatycznego wsparcia biznesu
Coaching biznesowy (business coaching) – jest najbardziej związany z sektorem pracy i zdobywaniem celów zawodowych. Jego podstawą jest proces rozwoju zawodowego, promowanie nowych możliwości i doskonalenie działań biznesowych. W takich przypadkach oprócz coachingu kariery, który rozwija możliwości indywidualne, wyróżnić można także:
-
coaching dla top menedżerów - coaching dla profesjonalistów (executive coaching);
-
coaching menedżerski (managemant coaching);
-
coachingi dla zespołu z danej branży.
Coach – trener biznesu ma wiedzę, aby ocenić sytuację i zidentyfikować możliwe problemy, które utrudniają produktywność. Proces coachingowy wzmaga motywację i determinację do realizowania ustalonych celów tak życiowych jak i biznesowych. Przy wprowadzaniu zmian życiowych jak i biznesowych dedykowany jest coaching zmiany lub coaching motywacyjny. Coaching zatem powinien być odbierany jako metoda rozwoju osobistego lub kreatywnego pobudzenia działań biznesowych.
Czym Coaching jest?
Zgodnie z definicją ICF, największej ogólnoświatowej organizacji coachingowej, która zrzesza profesjonalnych coachów, jest to „proces towarzyszenia klientowi w kreatywnym procesie, który skłania do myślenia i inspiruje do maksymalizacji zawodowego i osobistego potencjału”.
Czym coaching nie jest?
Coach nie podsuwa rozwiązań, jest nastawiony „na przyszłość”, nie przeszłość, coach nawet nie musi znać dziedziny, nad którą chce pracować coachee. Rola coacha polega na towarzyszeniu podopiecznemu w odkrywaniu ich własnej wiedzy i umiejętności.
Osobisty i biznesowy coaching – korzyści
Poprzez coaching można rozumieć proces, który powoduje pozytywne i trwałe zmiany w krótkim czasie, w sposób efektywny i przyspieszony. Coach poprzez proces rozwojowy wykorzystuje podczas każdej sesji odpowiednio dobrane narzędzia coachingowe. Dlatego bardzo istotne są kompetencje coacha.
Coaching wspiera klienta w szybkim i satysfakcjonującym wyprowadzeniu go z obecnego stanu do stanu pożądanego. Proces coachingu jest okazją do klarownej wizualizacji poszczególnych punktów życiowej drogi, zwiększenia pewności siebie oraz przełamania ograniczających przekonań. Wszystko po to, aby ludzie mogli odkrywać i osiągać maksimum swojego potencjału. Dzięki pracy coachingowej klient otrzymuje wiele korzyści w wielu dziedzinach. Mogą one wkraczać w życie osobiste lub dotyczyć rozwoju kompetencji zawodowych.
Korzyści osobiste z coachingu obejmują:
-
rozwój osobisty;
-
podniesienie poziomu szczęścia i spełnienia;
-
samopoznanie i samorozwój;
-
coaching wzmacnia ewolucję i ciągłe doskonalenie;
-
proces coachingowy poprawia jakość życia i wewnętrzną równowagę;
-
ćwiczenia inteligencji emocjonalnej;
-
przełamywanie ograniczających przekonań;
-
dostosowanie wartości i misji życiowej;
-
nabywanie nowych i doskonalenie starych umiejętności;
-
poprawę jakości życia i samopoczucia;
-
zmniejszenie stresu;
-
poprawę relacji osobistych;
-
zwiększoną spójność wewnętrzną i zewnętrzną;
-
narzędzia podczas coachingu poprawiają samoocenę i pewność siebie;
-
kontrolę emocji;
-
zwiększoną elastyczność i dostosowanie się do zmian.
Coach towarzyszy klientowi również w uzyskaniu korzyści biznesowych, takich jak:
-
rozwój zawodowy;
-
poprawa biznesplanów;
-
konstruowanie jasnych celów;
-
większe wykorzystanie talentów i identyfikacja kwestii do rozwinięcia;
-
wsparcie w pokonywaniu przeszkód;
-
rozwój umiejętności w zakresie przedsiębiorczości;
-
utrzymanie większej równowagi między życiem osobistym i zawodowym;
-
lepsze zarządzanie czasem;
-
maksymalizacja wydajności i wyników;
-
wdrożenie zasobów dla bardziej efektywnej komunikacji i relacji;
-
rozwój umiejętności przywódczych;
-
zwiększona produktywność;
-
poprawa elastyczności i dostosowania się do zmian.
Proces coachingowy. Jak wygląda przebieg pojedynczych sesji coachingowych?
Sesja coachingowa to wysoce spersonalizowana interakcja między coachem a osobą lub grupą. Celem tej interakcji jest pomoc osobie (osobom) w osiągnięciu ich celów. Coach spotyka się z kimś jeden na jednego lub w małych grupach. Często za pomocą pytań i interaktywnej dyskusji doprowadza do zmiany w tej osobie lub w grupie. Cykl sesji coachingowych tworzy proces coachingowy.
Spotkania mogą przybrać formę indywidualnych sesji lub szkoleń grupowych. Szkolenia grupowe są często lepszym sposobem uczenia się w sytuacjach biznesowych. Pozwalają poszczególnym osobom dzielić się swoimi doświadczeniami i uczyć się od siebie nawzajem.
Sesja coachingowa to czas, kiedy możesz przyjść i porozmawiać z profesjonalistą o swoich wątpliwościach i niepewnościach. Jest to proces dwukierunkowy, w którym coach słucha tego, co klient ma do powiedzenia, a następnie stara się pomóc klientowi uzyskać wgląd i znaleźć rozwiązania jego problemów. Na początku spotkań trzeba ustalić, dokąd chcesz dojść, jakie cele chcesz osiągnąć. Musisz mieć świadomość tego, do czego dążysz. Dzięki skutecznym narzędziom coach pomaga każdemu odkryć swoje cele, a także znaleźć środki umożliwiające ich osiągnięcie, szybko i skutecznie.
Dalsza praca to kolejne spotkania na sesjach coachingowych, podczas których:
-
rozwijana jest samoświadomość klienta, czego tak naprawdę pragnie i potrzebuje, by czuć się w pełni spełnionym człowiekiem;
-
następuje identyfikacja mocnych stron i obszarów do poprawy;
-
wskazanie przez coacha zadań, które będą mierzyć postępy;
-
pomoc w opracowaniu efektywnego planu kariery lub życia osobistego z celami, zadaniami i szczegółowym zakresem działania.
Sesje coachingowe mogą odbywać się co tydzień, co dwa tygodnie lub co nieco dłużej i trwać średnio od jednej do dwóch godzin. Ich szczegóły są ustalane za obopólną zgodą coacha i klienta.
- Coach to zawód przyszłości, który w najbliższych latach będzie się cieszyć rosnącą popularnością oraz zapotrzebowaniem. Praca coacha wcale nie jest łatwa i wymaga nie tylko wiedzy z różnych dziedzin nauki, ale również posiadania niektórych cech charakteru, które ułatwiają współpracę z klientami. Najważniejszą cechą, którą powinien odznaczać się coach, a która dotyczy również innych zawodów, jest empatia. To właśnie troszczenie się i szczera chęć pomocy klientowi jest istotna w tej pracy.
- Coach może wspierać klienta w każdej branży biznesowej, w sporcie oraz w sferach związanych z psychologią. Słowo „coaching” to zapożyczenie z języka angielskiego, które dosłownie można przetłumaczyć na „trenować” lub „nadzorować”. Obecnie jednak termin „coaching” oznacza wiele różnych koncepcji doradczych i szkoleniowych w różnych obszarach.
Na czym polega praca coacha?
W pewnym stopniu praca coacha przypomina pracę psychologa, jednak relacja pomiędzy klientem i psychologiem zazwyczaj przypomina relację na linii pacjent-terapeuta i sprawdza się w przypadku radzenia sobie z różnymi traumami, fobiami i innymi problemami lękowymi.
Współpraca z coachem jest bardziej skierowana na szybkie znalezienie rozwiązań i ich wdrożenie, ponieważ z coachingu korzystają osoby, które po prostu poszukują sposobu na zwiększenie swojej efektywności w różnych obszarach życia. Zdecydowanie najskuteczniejszy jest coach dyplomowany oraz coach z praktyką wsparcia w jak najbardziej różnorodnych obszarach, przypadkach i wyzwaniach swoich klientów. Wszystko to wiąże się ze skutecznością osiąganych celów przez klienta. Coach i proces coachingowy jest zatem skuteczniejszy niż nawet najlepsze poradniki czy kursy bo działa w obszarze konkretnego przypadku, konkretnej sytuacji, konkretnych umiejętności klienta jego potrzeb i możliwości wpływania na Jego przyszłość.
Pochodzenie terminu coach
Coach to zawód, który wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych i pochodzi, ze świata sportu. Trenerzy drużyn akademickich motywowali sportowców, starając się odkryć ich ukryty potencjał. Następnie rola coacha ewoluowała i została przeniesiona do innych sfer jak np. biznes. Zadaniem coacha i procesu coachingowego jest odnalezienie i pomoc w wykorzystaniu potencjału swojego klienta. Bardzo ważnym elementem pracy coacha jest słuchanie, ponieważ dzięki temu może dokładnie zagłębić się w problem klienta i pomóc w znalezieniu optymalnego rozwiązania. Oznacza to, że coach nie tylko motywuje do działania, ale także podsuwają narzędzia, które mogą ułatwić poradzenie sobie z problemami w zgodzie z oczekiwaniami klienta.
Praca coacha - coaching
Coach w swojej pracy prowadzi proces nie tylko indywidualnie, lecz także grupowo, a pomoc i wsparcie może dotyczyć zarówno życia prywatnego, jak i zawodowego. Coaching to również zadawanie odpowiednio ukierunkowanych pytań, aby samemu doprowadzić klienta do właściwego rozwiązania. Takie podejście zwiększa prawdopodobieństwo, że klient szybko zastosuje konkretną metodę i zacznie rozwijać swoje umiejętności w najlepszym dla niego obszarze kompetencji potrzebnych do rozwoju osobistego lub rozwoju zawodowego.
Jakie cechy powinien posiadać coach?
Rzetelny coach wykonuje swoją pracę nie tylko dla pieniędzy, ale przede wszystkim ze szczerej chęci pomocy i uczestnictwa w procesie przezwyciężania słabości swoich klientów. Coach powinien być kreatywny, ale w tym samym czasie unikać narzucania swojego punktu widzenia klientowi. Zadanie coacha polega na pomocy w znalezieniu rozwiązania, a nie dawania gotowych sposobów, które często przeczą wartościom i opiniom klienta.
Coach musi być pewny siebie, otwarty i komunikatywny – bez tych cech bardzo ciężko przekonać do siebie klienta i zdobyć zaufanie osoby, która szuka pomocy u specjalisty. Coach musi zatem posiadać silne umiejętności interpersonalne i komunikacyjne. Istotne jest również to, aby coach wyróżniał się zrozumieniem i wiedzą, że niektóre okoliczności życiowe są dla jego klientów bardzo bolesne i przytłaczające.
Gdzie i jak pracuje coach?
Coach obecnie może pracować jako etatowy specjalista lub osoba, która zajmuje się na co dzień np. rozwojem biznesu, zespołów itp. Dobrze by coach odznaczał się wyżej wymienionymi cechami jak również elastycznością pracy tak na żywo jak online.
Coaching kojarzy się przede wszystkim ze wspieraniem menedżerów, sportowców i pracowników na różnych pozycjach zawodowych – coaching biznesowy. Jednak w ostatnich latach z usług coacha korzysta coraz więcej osób, które szukają specjalisty, pomagającego uporządkować im problemy w życiu prywatnym – life coaching.
Czy warto skorzystać z wsparcia coacha?
Jeśli skorzystasz ze wsparcia coacha to z dużym prawdopodobieństwem:
👉 Odbudujesz swoją samoocenę i pewność siebie (to wg. statystyk jeden z najczęściej występujących efektów coachingu – wskazuje na niego ponad 70% badanych klientów coachingu) oraz „rozprawisz się” z wieloma ograniczającymi przekonaniami co ułatwi Ci osiągnięcie celów.
👉 Powrócisz do ładu i komfortu po okresie silnego stresu, wytężonej pracy lub po poważnej zmianie.
👉 Zaplanujesz zmiany w swoim życiu zawodowym i / lub osobistym tak, by przyniosły Ci oczekiwany efekt szybciej i przy mniejszym wysiłku (i żebyś już po zmianach nie potrzebowała / potrzebował coachingu.
👉 Odzyskasz równowagę i siłę zagubione w związku z trudnymi sytuacjami (takimi jak utrata pracy, wypalenie zawodowe, mobbing i wiele innych).
👉 Rozbudujesz i / lub wzmocnisz swoje kompetencje komunikacyjne oraz zarządcze, tak, aby obowiązki menedżerskie wymagały mniej wysiłku a sprawiały więcej frajdy i przynosiły więcej sukcesów.
👉 Zorganizujesz swój czas tak, aby robić więcej tego, co chcesz i lubisz a mniej tego, co bywa głośne lecz…niezbyt ważne.
👉 Zaplanujesz jak budować swój wizerunek zawodowy na rynku pracy lub w firmie, do której właśnie Cię przyjęto.
Skuteczność coachingu potwierdzona badaniami
Czy coaching jest skuteczny? Realizowany w odpowiedni sposób przez doświadczonego coacha, zdecydowanie tak! Według badań przeprowadzonych przez PricewaterhouseCoopers, klienci coachingu wykazali między innymi pozytywną zmianę w obszarach:
- pewność siebie (80%)
- związki (73%)
- kompetencje komunikacyjne (72%)
- kompetencje interpersonalne (71%)
- wydajność w pracy (70%)
- równowaga życia zawodowego i osobistego (67%)
- zdrowie, dobre samopoczucie (63%)
- rozwój życia zawodowego, nowe możliwości zawodowe (62%)
- organizacja życia osobistego (61%)
- zarządzanie firmą (61%)
- zarządzanie czasem (57%)
- efektywność zespołów (51%)
Czego dotyczyły badania w obszarze coachingu:
- czym jest coaching?
- czy coaching jest skuteczny?
- jakie cechy posiada dobry coach?
- co mówią badania naukowe w kwestii efektywności coachingu?
- czym różni się coaching od psychoterapii?
- kiedy coaching nie działa?
Czy coaching dla menedżerów jest skuteczny?
W 2001 roku ukazał się artykuł dr. Joy’a McGoverna i współpracowników dotyczący skuteczności coachingu kadr menedżerskich. Ten rodzaj coachingu często określany jest mianem executive coachingu lub – w niektórych przypadkach – business coachingiem. Autorzy zastanawiali się jak coaching wpływa na działania menedżerów, jak ich działania wpływają na biznes, także tak te efekty policzyć i maksymalizować. Wyniki badań pokazały, że aż 96% uczestników procesów coachingowych, a także 75% ich otoczenia swoje zadowolenie z procesu coachingu określiło jak wysokie i bardzo wysokie. 73% uczestników oszacowało swoją efektywność w osiąganiu celów biznesowych jako „bardzo efektywne” lub „niezwykle efektywne”. Coaching przyniósł też mierzalne efekty biznesowe. Pokazały wzrost produktywności (53%), wzrost jakości (48%), wzrost siły organizacji (48%) i poprawę obsługi klienta (39%).
Ciekawie prezentują się też dane dotyczące ROI. Dla 43 uczestników procesu coachingu wyniósł on przeciętnie 100 tysięcy dolarów amerykańskich lub 5,7 razy inwestycji firmy w coaching. To zaś sytuuje coaching jako inwestycje bardzo dobrze opłacalną.
W badaniach McGoverna zadano też pytanie o to, czy uczestnicy coachingu zarekomendowaliby coaching innym. Ponad 93% badanych udzieliło odpowiedzi twierdzącej.
Dlaczego firmy zatrudniają coachów?
Powodów do zatrudnienia coacha może być bardzo wiele. Ja jestem najczęściej zapraszana do liderów tuż po awansie i do zespołów, które potrzebują integracji, dookreślenia misji i wizji, a także, gdy nie jest tak różowo jak zakładano – gdy wyznaczone cele nie są realizowane, na takim poziomie jak było w planach. Czyli.. wspieram ludzi w zmianie. Liderów i ich pracowników. A Ty? Jakie są Twoje doświadczenia? Kiedy sięgasz po wsparcie coacha? Albo, jak jesteś coachem – kiedy zapraszają Cię do współpracy? Podziel się w komentarzu, zapraszam. Według badań przeprowadzonych przez Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD) najczęstsze powody inwestycji w proces coachingowy to:
- poprawa indywidualnych wyników (78%),
- poprawa wydajności (28%),
- planowanie kariery oraz rozwoju osobistego (27%),
- rozwój przyszłej kadry menedżerskiej (26%).
Z ich badań wynika także, że w Wielkiej Brytanii z coachingu korzysta 92% badanych organizacji [3]. To dla coachów dobre wieści. Pytanie jak jest i jak będzie w Polsce w najbliższych latach? Organizacje widzą, że wspieranie ludzi w zmianach jest ważne, że rozmawianie o emocjach jest ważne, że rozwijanie zespołów jest ważne. Miejmy nadzieję, że tak jak zapraszali dotychczas, tak i w przyszłości będą sięgali po wsparcie profesjonalnych coachów.
Zastanawiasz się w jakich obszarach Ty możesz skorzystać z pomocy profesjonalnego coacha? Warto wiedzieć, że coaching przynosi korzystne efekty między innymi w:
- pewności siebie,
- motywacji,
- zmianie zachowań,
- przywództwie.
Może to też „Twój” obszar? Może chcesz wzmacniać pewność siebie? Może potrzebujesz się zmotywować i zacząć działać? Może chcesz zerwać ze swoimi niekonstruktywnymi zachowaniami? Może przygotowujesz się do pełnienia liderskiej roli? Pomyśl nad konsultacją z wybranym coachem. Dowiedz się, czy to metoda właśnie dla Ciebie. Może szukasz wsparcia dla swoich ludzi, dla zespołu, albo całej organizacji? Tu także warto rozważać zaproszenie coacha do współpracy. Wyniki jednych z badań pokazały, że korzystające z coachingu organizacje odniosły następujące korzyści:
- zwiększona wydajność poszczególnych osób,
- zwiększona produktywność,
- zwiększona motywacja wśród pracowników,
- szybsze wprowadzanie zmian w organizacji,
- zmniejszona rotacja pracowników,
- rozwój przyszłej kadry kierowniczej i zarządzającej
Co to jest life coaching oraz business coaching i jaka jest rola coacha w procesie coachingu?
Coaching jest procesem rozwoju personalnego z wykorzystaniem metod z dziedziny psychologii, służącym osiąganiu celów i poprawy efektywności wykonywanych działań. Może dotyczyć rozwoju osobistego, np. w życiu prywatnym (life coaching) lub zawodowym (business coaching).
Ważną cechą tego procesu jest wsparcie działań przez coacha, którego rolą jest między innymi motywowanie, edukowanie, pomoc w spojrzeniu na zagadnienia z nowej perspektywy, wzmocnienie poczucia pewności siebie oraz udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej.
Dobry coach ułatwia odnalezienie odpowiedniej drogi do założonego celu, sprzyja wychodzeniu ze strefy komfortu, pozwala uniknąć lub wyjść z pułapek zastawianych przez psychikę osoby pragnącej dokonać ważnych zmian w swoim życiu. Jak wynika z badań, coaching wykazuje dużo większą skuteczność niż szkolenia rozwojowe, gdyż efektywniej utrwala właściwe wzorce zachowań w ramach kolejnych sesji. W przypadku szkoleń praca indywidualna jest znacznie ograniczona w czasie (brak kontynuacji praktyki i informacji zwrotnej po zakończeniu szkolenia).
Cechy skutecznego coacha:
Zatem jaki powinien być skuteczny coach i jakie powinien posiadać cechy i umiejętności?
- umie stworzyć właściwą i sprzyjającą atmosferę do zmian pożądanych przez klienta
- umie zbudować odpowiednie relacje z klientem i budzi zaufanie wobec siebie
- tworzy niezbędną przestrzeń dla klienta, unikając podsuwania gotowych rozwiązań i doradzania
- unika działań, które nie motywują lub wręcz zniechęcają i hamują rozwój, takich jak: ocenianie, krytykowanie, negatywny feed-back
- jako specjalista rozwoju jest świadomy procesu zmian jaki zachodzi u osoby korzystającej ze wsparcia
- posiada odpowiednie kompetencje poświadczone certyfikatem wydanym np. przez ICF (International Coach Federation), ICC (International Coaching Community), PSC (Polskie Stowarzyszenie Coachingu), lub inne stowarzyszenie coachów
- posiada rozległą wiedzę z obszaru psychologii dzięki czemu doskonale rozumie zachodzące procesy i reakcje
- zna i umie stosować w trakcie sesji techniki i narzędzia (zobacz: pytania w modelu GROW, technika Disney’a, coachingowe koło życia)
- słuchanie jest dla niego ważniejsze niż mówienie
- posiada praktyczne doświadczenie w pracy z klientem
- korzysta z superwizji (sesje prowadzone przez innych coachów)
- specjalizuje się w określonym rodzaju coachingu (np. life coaching, business coaching, executive coaching)
- dba, aby temat / cel sesji z coachem został precyzyjnie i właściwie określony – jednoznaczne zdefiniowanie celów które chcesz osiągnąć
- posiada pozytywne opinie klientów potwierdzające doświadczenie
Skuteczność coachingu w świetle badań naukowych
Przydatność i efektywność sesji coachingowych zostały potwierdzone w wielu badaniach. Poniżej kilka wybranych przykładów.
Badanie „Porównywanie skuteczności coachingu indywidualnego, samokształcenia i szkolenia grupowego: dlaczego przywództwo jest ważne?” przeprowadzone na Uniwersytecie w Salzburgu (Austria)
Przeanalizowano względną skuteczność coachingu w porównaniu z innymi technikami. Badania nie tylko pokazują, że coaching i szkolenia skutecznie poprawiają wyniki firmy lub organizacji, ale także wzmacniają korzystne efekty dla klientów. Wykazano również, że transakcyjne i transformacyjne zachowania przywódcze wpływają na postrzeganie i motywację klientów.
Ponadto wyniki wskazały, że coaching indywidualny i trening grupowy skutecznie zmniejszały prokrastynację (zwlekanie z podejmowaniem działań) i ułatwiały osiągnie zakładanych celów. Trening indywidualny zapewnił wysoki poziom satysfakcji i był lepszy w pomaganiu uczestnikom w osiąganiu ich celów, podczas gdy trening grupowy skutecznie promował zdobycie odpowiedniej wiedzy.
Źródło informacji: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4853380/
Badanie „Coaching jako interwencja rozwojowa w organizacjach: przegląd skuteczności i mechanizmów leżących u jego podstaw” przeprowadzone przez University College London, Wielka Brytania oraz Norwegian Business School, Oslo, Norwegia.
Główne ustalenia pokazują, że coaching jest skutecznym narzędziem, które przynosi korzyści organizacjom, a szereg podstawowych aspektów przyczynia się do tej skuteczności. Badanie wykazało wzrost wielu wyników indywidualnych dzięki zastosowaniu coachingowi, w szczególności poczucie dobrostanu, wzrost satysfakcji z kariery, poprawa osiągania celów.
Źródło informacji: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4945054/
Badanie „Efektywność coachingu w miejscu pracy”, Rebecca J. Jones, Stephen A. Woods Ph.D, and Yves R. F. Guillaume Ph.D.
Metaanaliza istniejących badań dotyczących efektywności coachingu w miejscu pracy, gdy coach był z zewnątrz organizacji lub wewnętrzny, z wykluczeniem zależności podwładny-przełożony. Analizy wykazały, że miał pozytywne skutki na ogólne wyniki organizacji. Zbadano między innymi wpływ na efektywność procesu takich czynników jak: wykorzystanie informacji zwrotnej z wielu źródeł, rodzaj coacha (zewnętrzny lub wewnętrzny), formy coachingu (bezpośredni lub online), długość trwania coachingu. Ustalono między innymi:
- znaczny wpływ rodzaju coacha – większy wpływ miał trener wewnętrzny niż z zewnątrz
- brak wpływu formy sesji (bezpośredni twarzą w twarz, zdalny online) na efektywność
- brak wpływu czasu trwania
Zidentyfikowane w analizie pozytywne efekty wskazują użyteczność coachingu w organizacjach.
Korzyści z coachingu
Badania przeprowadzone w 2009 roku przez firmę A Better Perspective dla grupy 339 osób korzystających z usług coacha, wskazały następujące korzyści:
- poprawa w wydajności osobistej i realizacji celów (84%)
- podniesienie otwartości na rozwój osobisty i uczenie się (60%)
- pomoc w znalezieniu rozwiązania dla poszczególnych sytuacji zawodowych (58%)
- wzmocnienie poczucia odpowiedzialności (52%)
- rozwój samoświadomości (42%)
- wzmocnienie pożądanych umiejętności i zachowań (38%)
- lepsze rozumienie roli i celów (37%)
- korekta zachowań i wyjaśnienie trudności (33%)
Według tego samego badania główne korzyści dla organizacji to:
- pełne wykorzystywanie indywidualnego potencjału osoby (79%)
- wzmocnienie osobistego zaangażowania we własny rozwój (69%)
- wzrost wydajności organizacji (69%)
- podniesienie zdolności uczenia się oraz wiedzy (63%)
- wzrost motywacji pracowników (57%)
- ułatwienie przyswojenia nowych stylów zarządzania i kultury organizacji (39%)
- wzmocnienie relacji między ludźmi/oddziałami (35%)
Coaching a psychoterapia
Zarówno coaching jak i psychoterapia służą pomocy w poprawie jakości życia klienta i czerpią z wiedzy obszaru psychologii. Podstawowa różnica między psychoterapią i coachingiem dotyczy zasięgu czasowego.
Psychoterapia obejmuje życie przeszłe klienta w celu dotarcia do przyczyn problemów, natomiast coaching skupia się na chwili obecnej i przyszłości. W coachingu przyjmuje się założenie, że klient nie jest zaburzony i posiada zasoby niezbędne do dokonania zmiany. Rolą coacha jest pomoc w dotarciu do tych zasobów i wsparcie w ramach transformacji życia.
Psychoterapeuta w trakcie terapii może sięgać, w uzasadnionych przypadkach, do wybranych narzędzi stosowanych w coachingu, co według mojego doświadczenia przynosi zaskakująco pozytywne rezultaty.
Kiedy trening coachingowy nie daje efektów?
Sesje coachingowe mogę nie być efektywne jeśli:
- są prowadzone przez osobę z wiedzą jedynie teoretyczną bez praktyki i superwizji ze strony bardziej doświadczonych coachów
- nie udało się zbudować relacji między coachem a osobą korzystającą z coachingu
- klient nie jest gotowy na zmiany i sabotuje proces transformacji
- coach za dużo mówi np. pouczając i wygłaszając tezy, zamiast uważnie słuchać klienta
- coach próbuje rozwiązać problemy za klienta podsuwając gotowe pomysły
- nieprawidłowo określono temat sesji coachingowych i celów klienta
Coaching dostarcza niezwykle skutecznych narzędzi i technik wspierających rozwój osobisty. W przeciwieństwie do psychoterapii skupia się na teraźniejszości i przyszłości abstrahując od przeszłości. Jest bardzo popularny w Stanach Zjednoczonych i innych krajach rozwiniętych. Ze względu na potencjalne korzyści, coraz chętniej korzystają z niego osoby indywidualne oraz firmy również w Polsce.
Z mojej praktyki wynika, że naprawdę warto korzystać z tej metody w procesie dokonywania zmian w życiu osobistym i zawodowym klientów. Stanowi również wartościowe uzupełnienie psychoterapii w mojej praktyce.
Obsługujemy miasta i okolice:
-
Warszawa, Kraków, Katowice, Wrocław, Łódź, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Białystok
-
Gdynia, Częstochowa, Radom, Rzeszów, Toruń, Kielce, Sosnowiec, Gliwice, Olsztyn, Zabrze, Bielsko-Biała, Bytom, Zielona Góra, Rybnik, Ruda Śląska, Opole, Tychy, Gorzów Wielkopolski, Elbląg, Płock, Dąbrowa Górnicza, Wałbrzych, Włocławek, Tarnów, Chorzów, Koszalin
-
Kalisz, Legnica, Grudziądz, Jaworzno, Słupsk, Jastrzębie-Zdrój, Nowy Sącz, Jelenia Góra, Siedlce, Mysłowice, Konin, Piła, Piotrków Trybunalski, Inowrocław, Lubin, Ostrów Wielkopolski, Suwałki, Stargard, Gniezno, Ostrowiec Świętokrzyski, Siemianowice Śląskie, Głogów, Pabianice, Leszno, Żory, Zamość, Pruszków, Łomża, Ełk, Tomaszów Mazowiecki, Chełm, Mielec, Kędzierzyn-Koźle, Przemyśl, Stalowa Wola, Tczew, Biała Podlaska, Bełchatów, Świdnica, Będzin, Zgierz, Piekary Śląskie, Racibórz, Legionowo, Ostrołęka.