Coaching, Life Coaching, Coaching biznesowy, Kursy rozwojowe - osobiste oraz menadżerskie; Sam wybierz sposób naszej współpracy…

SiSZRZ - Dynamiczny Rozwój wsparcie w twoim rozwoju to nasz priorytet...

 

Zasady skutecznego działania - świadomy rozwój osobisty

Skuteczność w działaniu

Efektywne zarządzanie sobą

Skuteczność w działaniu - to cecha niezwykle pożądana przez pracodawców. W końcu osiąganie wyznaczonych celów w zakładanym czasie to dokładnie to, z czego jesteśmy rozliczani. Jaką drogę obrać więc, aby do tego celu dotrzeć? Jak mogę rozwinąć siebie i zmienić swoje zachowania?
 
 

Spis treści

  1. Co to skuteczne działanie?

  2. 7 nawyków skutecznego działania

  3. Składniki skutecznego działania

  4. Proaktywność

  5. Zaczynaj wizje od końca

  6. Rób najpierw to co najważniejsze

  7. Myśl w kategoriach wygrana - wygrana

  8. Słuchanie i z rozumienie - aktywne słuchanie

  9. Gra drużynowa - siła w zespole

  10. Rozwój osobisty

 

Jak można postrzegać skuteczne działanie?

Skuteczność działania, związana z osiągnięciem określonego wcześniej skutku. Działanie określane jest jako skuteczne, gdy założony cel osiągnięto. Pojęcie skuteczności miewa różne stadia. Jeśli podczas dnia pracy zrealizowaliśmy wszystkie rozmowy z pracownikami, które planowaliśmy odbyć, wtedy można mówić o całkowitej skuteczności działań. Jeśli rozmawialiśmy tylko z kilkoma z nich, to działanie było skuteczne tylko częściowo. Działanie określa się jako nieskuteczne, gdy celu w ogóle nie osiągnięto, na przykład w ogóle nie udało nam się odbyć ani jednej rozmowy.

Korzystność działania ma miejsce, gdy wynik użyteczny, który uzyskano jest większy niż poniesione nakłady. Jeśli wynik użyteczny jest mniejszy porównując do nakładów zachodzi działanie niekorzystne.

7 nawyków skutecznego działania

Według Stephena R. Coveya Twoje życie zmienia się z chwilą, kiedy zmieniasz swoją codzienność. Teoretycznie wszyscy o tym wiemy, ale w praktyce mało kto wie, W jaki sposób tak ją zmodyfikować, żeby osiągnąć upragnione efekty? Na szczęście autor dał nam przygotowane podłoże by osiągnąć sukces. Składa się ono z 7 składników:

  • proaktywności,

  • zaczynania z wizją końca,

  • robienia najpierw tego, co najważniejsze,

  • myślenia w kategoriach wygrana–wygrana,

  • starania się o to, by zrozumieć innych (a dopiero potem na byciu zrozumianym przez innych),

  • synergii (czyli po prostu twórczej współpracy z innymi),

  • ostrzenia piły (tzw. wszechstronnej samoodnowy).

Wdrożenie każdej z powyższych zasad pomoże Ci zmieniać codzienne nawyki i stopniowo zrobi z Ciebie nową, lepszą wersję samego siebie. Mówiąc najprościej - wpłynie na to, jak postrzegasz świat i jak świat postrzega Ciebie.

Pozwól więc, że opowiem Ci pokrótce o każdym z wymienionych składników:

Składnik nr 1: bądź proaktywny

Proaktywność w ujęciu Stephena R. Coveya polega na umiejętności kontrolowania otoczenia. Chodzi o to, żebyś odnalazł w sobie moc do podejmowania decyzji, w jaki sposób odpowiadać na bodźce i sytuacje pojawiające się w Twoim życiu. Mówiąc najprościej – pora zaakceptować fakt, że jesteś kowalem swojego losu i wyłącznie Ty ponosisz odpowiedzialność za podejmowane decyzje.

 

Składnik nr 2: zaczynaj z wizją końca

Z książki 7 nawyków skutecznego działania dowiesz się, że jeśli chcesz stać się najlepszą wersją siebie, musisz stać się swoim własnym szefem. Powinieneś jasno określić swój cel i pilnować tego, by go osiągnąć w wyznaczonym czasie.

A żeby zdążyć przed deadline’em, warto zastosować…

Składnik nr 3: rób najpierw to, co najważniejsze

Odkurzanie, gotowanie, porządki w szafie – zwykle przypominam sobie o tym wszystkim wtedy, kiedy powinnam usiąść do jakiegoś ważnego projektu. I pewnie nie jestem w tym sama, skoro autor poświęcił zjawisku prokrastynacji jeden z pierwszych rozdziałów ;)

A prawda jest taka, że wykonywanie w pierwszej kolejności zadań o najwyższym priorytecie sprawia, że nie tylko masz na nie więcej czasu (więc jesteś spokojniejszy), ale też możesz je spokojnie przemyśleć. Popatrz, co na ten temat ma do powiedzenia sam autor:

„Tak naprawdę od umiejętności dobrego zarządzania zależy jakość, a nawet samo istnienie drugiego, fizycznego procesu tworzenia. Zarządzanie jest rozdrabnianiem, analizą, następowaniem po sobie, konkretnym zastosowaniem – związanym z czasem i zdominowanym przez lewą półkulę aspektem skutecznego zarządzania sobą”.

A skoro już mówimy o zarządzaniu sobą, to warto wspomnieć też o zarządzaniu relacjami. Stephen R. Covey sugeruje, żeby podchodzić do nich w kategoriach win–win… Porozmawiajmy o tym!

Składnik nr 4: myśl w kategoriach wygrana – wygrana

Sukces zależy nie tylko od tego, jak radzisz sobie z samym sobą, ale też od tego, jak potrafisz udźwignąć relacje międzyludzkie. Właśnie dlatego tak ważne jest, żebyś w kontaktach myślał nie tylko o swoim zysku, ale też o zysku drugiej strony. Podejście to genialnie obrazuje przykład, którym posłużył się autor:

„»Wygrana–wygrana« znaczy tyle, że umowa, porozumienie czy rozwiązanie jest korzystne dla wszystkich. Takie rozwiązanie pozwala na to, by wszystkie zainteresowane strony czuły się zadowolone z podjętej decyzji i zobowiązane do wcielenia jej w czyn. […]

Nie chodzi o to, czy będziemy robić to na twój, czy na mój sposób; chodzi o to, by robić to l e p i e j”.

Mówiąc najprościej – daj, a będzie Ci dane. I przy okazji słuchaj tego, co inni ludzie mają Ci do powiedzenia.

A najlepiej zastosuj…

Składnik nr 5: staraj się zrozumieć

Według Stephena R. Coveya słuchanie i zrozumienie to najważniejsze umiejętności liderskie. Chodzi po prostu o to, że większość z nas skupia się na swoich problemach i swoim punkcie widzenia, co w komunikacji prowadzi donikąd.

Nie rozwiążesz problemu ani nie zbudujesz relacji, patrząc wyłącznie na czubek własnego nosa – dlatego do wcześniejszego „daj, a będzi Ci dane” dodałabym jeszcze: „słuchaj, a zostaniesz wysłuchany”. I jeszcze: graj drużynowo.

Już tłumaczę, co mam na myśli.

Składnik nr 6: współpracuj z innymi

„Gra drużynowa” opisana w 7 nawykach skutecznego działania polega na zauważaniu potencjału, który drzemie w innych ludziach, i umiejętnym wykorzystywaniu go na co dzień.

I żeby było jasne: nie mam tu na myśli jakiejś bezwzględnej formy współczesnego niewolnictwa! Po prostu chodzi o to, by umiejętnie angażować innych członków zespołu, pamiętając o tym, jakie są ich mocne strony (w tym celu możesz na przykład posłużyć się testem Harrisson Assesments). Bo przecież i tak nie jesteś w stanie zrobić wszystkiego samodzielnie, prawda?

Ano prawda. A co, jeśli nie masz akurat do dyspozycji interdyscyplinarnego zespołu, który wesprze Cię w osiąganiu celów? Wtedy pozostaje Ci składnik nr 7, czyli (uwaga, nadciąga ulubione słowo pracowników Coraz Lepszej Firmy) SAMOROZWÓJ.

Składnik nr 7: rozwijaj się!

Najważniejsze zostawiam na koniec – dzięki samorozwojowi możesz wzrastać i zwiększać swoją efektywność. Covey interpretuje go w czterech kategoriach: duchowej, mentalnej, fizycznej i emocjonalnej.

W praktyce oznacza to, że w ciągu dnia powinieneś znaleźć trochę czasu na: ćwiczenia, dietę, lekturę, naukę, kontakty i medytację. Rozwijając się w każdym z tych aspektów, możesz mieć pewność, że na wyższy poziom wejdą też pozostałe składniki, o których dziś czytałeś.

 

Słyszę czasem: ” Jak mnie wkurza brak działania i narzekanie “.

I wiecie co?

Ja też czasem ulegam chwilowej irytacji zderzając się z tzw. „ścianą” słysząc: „nie da się”. Jednocześnie nauczyłam się zatrzymywać i przyjmować, że ktoś może mieć inaczej. Sprawdzam co kryje się za „owym nie da się”. Skąd to wie? Czy z doświadczenia, czy z własnych, niczym nie podpartych przekonań.

 

Ty samym przyjmuję, że możesz tak mieć i mam przekonanie, że samo mówienie: „Weź się w garść i coś z tym zrób” – często nic nie daje, bo jeśli tkwi w Tobie konkretna obawa, to stawianie Cię do pionu albo porównywanie z innymi, może tylko wywołać frustrację, smutek, gniew. W konsekwencji obniżyć może się Twoje poczucie wartości i pojawić brak wiary w sprawczość.

Co zatem proponuję? Wzmacniaj swoją odporność psychiczną. Pracuj z jej kluczowymi elementami takimi jak:

  • kontrola,
  • zaangażowanie,
  • podejście do wyzwań,
  • pewność siebie.

 

Dzięki temu:

  • Dostrzeżesz, dlaczego zachowujesz się w konkretnych sytuacjach tak, a nie inaczej.
  • Opracujesz rozwiązania, które pozwolą Ci działać w obliczu zmian i pozytywnie reagować na wyzwania.

 

Przyjrzyjmy się tym 4 obszarom.

 

  1. OBSZAR KONTROLI

  • W pierwszej kolejności zadaj sobie pytania:

  • Na co mam wpływ?

  • Co jest w zasięgu mojej kontroli, a co poza nią?

 

A na co najczęściej masz wpływ? Na siebie:

  • na swoje emocje,

  • swoje przekonania,

  • swoje decyzje,

  • swoje działanie,

  • na to, jakie pytania sobie zadajesz. Czy są to pytania nastawione na poszukiwanie rozwiązań, czy wręcz przeciwnie-na poszukiwanie winnych danej sytuacji.

 

Co zrobić, gdy wspomniane emocje są duże? Naucz się nimi zarządzać, przyglądaj się swoim emocjom.

Rumi, uczony poeta ze starożytnej Persji uczucia przyrównał do niezapowiedzianych gości, na które warto się otworzyć, doświadczyć ich, zaakceptować i pozwolić im przeminąć. Nie ma przecież złych emocji, a są tylko złe sposoby radzenia sobie z nimi. Wszystkie są nam potrzebne. Dlaczego więc nie dać sobie prawa do ich odczuwania? Obserwuj to, co czujesz- nie oceniaj. Przyjmij emocję -dotknij ją, poczuj, zaakceptuj. Zrozum, skąd się bierze i dopiero wówczas dokonuj zmiany.

 

Zapytaj się:

  • Co tak naprawdę czuję?

  • Co jest bodźcem?

  • Co dobrego mi ta emocja daje?

  • Do czego mnie zaprasza?

  • O jakiej potrzebie mi mówi?

 

Nie pozwól, aby Twoja decyzja i działanie szły z poziomu emocji. Zrób stopklatkę, a w momentach paniki stosuj ćwiczenia relaksacyjne.

 

  1. OBSZAR ZAANGAŻOWANIA

Ustanawiając cele, warto zadać sobie pytania:

  • Co tak naprawdę chcę osiągnąć?

  • Co dzięki temu zyskam?

  • Jak się będę czuć, gdy to osiągnę?

  • Po co mi to działanie?

  • Po czym poznam, że cel został osiągnięty?

 

Tym, co pomaga realizować nam cel, jest określenie jego w czasie.  Pomocne mogą tu być takie narzędzia jak: model GROW, analiza SWOT, czy metoda 6W, gdzie zadając sobie konkretne pytania, przyjrzysz się aktualnej sytuacji- możliwościom, uwarunkowaniom, które należy uwzględnić. Swoim mocnym i słabym stronom.

 

Co jeszcze istotne?

Ustalaj cele krótko i długoterminowe. Jeśli tych zadań/celów jest więcej, ustal priorytety. Określ ważność poszczególnych spraw do załatwienia korzystając np. z narzędzia, jakim jest macierz Eisnehowera. Deleguj zadania.

 

  1. OBSZAR PODEJŚCIA DO WYZWAŃ

 

Obawiasz się ryzykować? Strach jest nieodłącznym towarzyszem rozwoju ludzi odważnych i tych, którzy próbują. 

Warto zadać sobie pytania:

  • Co zacznę robić, czego do tej pory unikałam/unikałem?

  • Co zrobię inaczej niż robiłam/ robiłem dotychczas?

Spróbuj spojrzeć na wyzwania jak na szansę, nie zagrożenie. Możesz zadać sobie pytanie, które ja sobie w takich chwilach zwątpienia zadaję:

  • „Co najgorszego może się stać”?

 

Zadając sobie to pytanie, najczęściej odpowiadam:” Nic takiego, z czym bym sobie nie poradziła”.

 

Pomocne mogę być również pytania kartezjańskie, np:

  • Co się wydarzy, jeśli to zrobię?

  • Co się wydarzy, jeśli tego nie zrobię?

 

Ucz się z doświadczeń. W tym celu polecam model GOLD, gdzie przyjrzysz się swoim działaniom i wyciągniesz wnioski na przyszłość

 

  1. OBSZAR PEWNOŚCI SIEBIE

Co się może wydarzyć, gdy stawiając sobie cele, nie realizujesz ich? Gdy nie uczysz się z doświadczeń?

Bardzo łatwo możesz zatracić:

  • wiarę we własne umiejętności

  • pewność siebie.

 

Realizując konkretne zadania, zadaj sobie pytania:

  • Co wiem w danym temacie?

  • Jakie mam umiejętności a czego jeszcze powinnam/powinienem się nauczyć?

  • Kto i co może mi w tym pomóc?

  • Na ile wierzę we własne umiejętności?

  • Czy czuję się wartościowa/ wartościowy?

  • Czy potrafię bronić swoich przekonań?

Co, jeśli zaczynasz wątpić?

  • Wypisz sobie 5 swoich pozytywnych cech i udzielaj sobie pochwały, gdy osiągniesz zamierzony cel.

  • Zastępuj przekonania, które hamują Twoje działania na takie, które będą Cię wspierać.

  • Zastępuj myśl negatywną – pozytywną.

  • Unikaj uogólnień. Jedno niepowodzenie Cię nie definiuje.

 

Bywa też tak, że w swoich działaniach porównujemy się do innych i stawiamy siebie w gorszym świetle. Sami zaniżamy sobie swoją samoocenę, w konsekwencji czego pojawia się wspomniany już przeze mnie na początku smutek, lęk, frustracja. Tkwimy w tzw. „zamrożeniu”.

Co mi pomaga?

Czerpię inspirację od innych i porównuję się sama do siebie. Do siebie sprzed miesiąca, roku, minionych lat . W ten sposób widzę, jaką przebyłam drogę i łatwiej mi jest ocenić własne postępy.

Obszar pewności to również pewność siebie w relacjach interpersonalnych. I tu pojawia się pytanie: „ Na ile radzę sobie w konfrontacji z innymi ludźmi?”

 

Co wesprze Twoją komunikację?

  • Umawiaj się z drugą osobą na to, co dla Was obojga ważne we wzajemnym funkcjonowaniu

  • Używaj komunikatu „JA” – mów o sobie, o swoich odczuciach. Zamiast mówić przykładowo: „Bo Ty mnie obraziłaś”. Powiedz: „Poczułam się urażona”

  • Unikaj nadmiernych uogólnień : „Ty zawsze”, „Ty nigdy”

  • Opieraj się na faktach, nie własnej interpretacji danej sytuacji

  • Sprawdzaj zrozumienie, np. „Czy dobrze zrozumiałam, że jutro wyślesz wiadomość do wszystkich osób w zespole?”

  • Pytaj o opinię, np. „Co Ty o tym sądzisz?”

  • Stosuj parafrazę: „Powiedziałeś, że…”, „Usłyszałam, że”

  • Rób podsumowania, np. „Podsumujmy co wspólnie ustaliliśmy”

  • Odzwierciedlaj, np. „Widzę, że…”

  • Pracuj ciszą- słuchaj, daj drugiej osobie czas na odpowiedź

  • Nie udzielaj rad, gdy nikt Cię o to nie prosi.

 

Reasumując to wszystko, mam taką myśl, że to cudowne, iż jesteśmy różni, bo możemy wzajemnie od siebie czerpać. Świat nie jest dla każdego z nas taki sam i to jest w porządku. Akceptacja – moje słowo klucz.

 

Możesz przesiadywać dłużej w emocjach, które wywołują w Tobie stan przygnębienia, zwątpienia a możesz też cieszyć się z małych rzeczy, ćwiczyć w sobie uważność. Jedni z nas będą odbierać świat, jak przygodę pełną wyzwań a dla drugich będzie on nieustanną walką, miejscem zagrożeń.

 

Dlaczego tak się dzieje?

Zadaniem naszego mózgu jest przetrwanie, stąd znacznie łatwiej koncentruje się on na nieprzyjemnych rzeczach i zagrożeniach. Możesz jednak nauczyć swój mózg działać inaczej. Dowodzą o tym badania z dziedziny neuropsychologii. Dzisiaj wiemy, że możemy nauczyć się wyłapywać dobre chwile, niejako zasycając je do swojego mózgu i tworzyć w nim nowe struktury neuronalnetzw. ścieżki szczęścia. Oznacza to, że każdy człowiek MA MOC zmieniania własnego mózgu na lepsze. Jeffrey Schwartz amerykański psychiatra i badacz w dziedzinie neuroplastoczności nazwał tą technikę NEUROPLASTYCZNOŚCIĄ SKIEROWANĄ NA SIEBIE.

Wspomniałam wcześniej o kontroli wpływu. Czasami nie masz wpływu na otoczenie, na to co słyszysz, ale masz wpływ na to, jak zareagujesz i czym się „karmisz”, jak wykorzystasz- swoją neuroplatyczność mózgu.

 

A jak możesz ją wykorzystać i być tym samym skuteczną/skutecznym w swoim działaniu?

Zadając sobie odpowiednie pytania i zapisując odpowiedzi – dbając o swoją ODPORNOŚĆ PSYCHICZNĄ.

 

  •  


Obsługujemy miasta i okolice: 

  • Warszawa, Kraków, Katowice, Wrocław, Łódź, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, BiałystokPoprawne dodanie firmy do Google Maps | Strony internetowe CP System

  • Gdynia, Częstochowa, Radom, Rzeszów, Toruń, Kielce, Sosnowiec, Gliwice, Olsztyn, Zabrze, Bielsko-Biała, Bytom, Zielona Góra, Rybnik, Ruda Śląska, Opole, Tychy, Gorzów Wielkopolski, Elbląg, Płock, Dąbrowa Górnicza, Wałbrzych, Włocławek, Tarnów, Chorzów, Koszalin

  •  Kalisz, Legnica, Grudziądz, Jaworzno, Słupsk, Jastrzębie-Zdrój, Nowy Sącz, Jelenia Góra, Siedlce, Mysłowice, Konin, Piła, Piotrków Trybunalski, Inowrocław, Lubin, Ostrów Wielkopolski, Suwałki, Stargard, Gniezno, Ostrowiec Świętokrzyski, Siemianowice Śląskie, Głogów, Pabianice, Leszno, Żory, Zamość, Pruszków, Łomża, Ełk, Tomaszów Mazowiecki, Chełm, Mielec, Kędzierzyn-Koźle, Przemyśl, Stalowa Wola, Tczew, Biała Podlaska, Bełchatów, Świdnica, Będzin, Zgierz, Piekary Śląskie, Racibórz, Legionowo, Ostrołęka.

* Coaching online za pośrednictwem aplikacji społecznościowych(Whatsap, Skype, MS Teams).

 

 

 

✍ Napisz i zostaw dane kontaktowe