Jak coach może wspierać procesy motywacyjne? Coaching motywacyjny
Czujesz, że brakuje Ci motywacji do działania?
Z tego artykułu dowiesz się na co zwrócić uwagę, żeby skutecznie motywować siebie i innych. Znajdziesz tu informacje o tym jak business coaching może wspierać procesy motywacyjne i jak silnym narzędziem może się stać w rękach sprawnego managera. Kluczem jest zrozumienie indywidualnej motywacji ludzi, znalezienie tego co powoduje, że dana osoba podejmie się działania. Motywacja wpływa bezpośrednio na zaangażowanie, a to ostanie jest czymś czego potrzebuje każdy manager, szczególnie w tych wymagających okolicznościach.
Spis treści:
1. Motywacja jako motor napędowy pracownika.
2. Jak działa motywacja wewnętrzna?
3. Business coaching a motywacja.
4. Jak motywować pracowników?
5. Jakie cechy powinien posiadać coach?
6. Motywacja przydatna w każdych warunkach.
7. Coaching motywacyjny?
8. Automotywacja.
9. Korzyści wynikające z coachingu motywacyjnego.
Właściwa motywacja jest głównym motorem każdego naszego działania
Motywacja to stan gotowości do podjęcia określonego działania. Chociaż trudno o jedną definicję motywacji, bo to jest bardzo szeroki temat, to z pewnością można powiedzieć, że właściwa motywacja jest głównym motorem każdego naszego działania. Dlatego w prowadzeniu biznesu, pracy menedżerskiej, trudnych zmianach i wyzwaniach to w jaki sposób potrafimy zmotywować siebie i innych jest często kluczem do sukcesu.
Motywowanie pracowników
Począwszy od teorii instynktów, popędów, poprzez teorię poznawcze i humanistyczne (Maslow), aż po teorię Freuda, szukamy skutecznych sposobów na zrozumienie najważniejszych motywów działania człowieka. Wiemy, że niezaspokojone potrzeby z poziomu bezpieczeństwa będą utrudniały działania w kierunku rozwoju siebie lub miejsca, w którym pracujemy.
Dodatkowe projekty firmowe, które bezpośrednio kogoś nie dotyczą, nie wpływają na wynagrodzenie, ale za to dostarczają dodatkowej pracy będą sporym wyzwaniem motywacyjnym dla managera, chyba, że:
- Taki projekt zapewni pracownikowi również realizację potrzeby przynależności, np. do grupy projektowej, która wydaje się z różnych powodów atrakcyjna, bo jest to perspektywa nowych kontaktów biznesowych, poznania ludzi i organizacji.
- Udział w takim projekcie wyraźnie wzmocni zainteresowanie i dostarczy strumienia pozytywnego feedback'u za zaangażowanie.
- Wpłynie korzystnie na potrzebę rozwoju, bo prace w tym projekcie prowadzone są po hiszpańsku, a nasz pracownik uwielbia Barcelonę i chce kiedyś tam zamieszkać.
Chodzi głównie o to w jaki sposób można wykorzystać różne okoliczności do motywowania, znając indywidualne predyspozycje pracowników. Chociaż nigdy nie jest to takie czarno-białe i przechodzenie między poziomami kolejnych potrzeb nie jest u każdego jednakowe. O ile wszyscy mamy ogólną strukturę potrzeb w miarę podobną, to proporcje będą już znacznie się różniły.
" Sukces to suma małych wysiłków, powtarzanych dzień w dzień " - Robert Collier
Coach dąży do wzmocnienia indywidualnej wewnętrznej i pozytywnej motywacji. Każdy jest inny, więc będą nas motywować różne rzeczy.
Jest to zasada, którą warto przenieść na praktykę motywowania. Niektórzy potrzebują więcej pozytywnego feedbacku niż dodatkowej odpowiedzialności, a ta proporcja może z czasem się zmienić. Możliwe, że ktoś dzisiaj potrzebuje więcej pochwał, a za jakiś czas zmotywuje się nagrodą finansową albo uczestnictwem w projekcie grupowym. To co aktualne dzisiaj, wcale nie musi działać jutro dla tej samej osoby.
Business coaching a motywacja
Rolą coachingu biznesowego jest między innymi tworzenie atmosfery wzajemnego zaufania i szacunku, wzbudzanie odpowiedzialności oraz motywacji. Coach biznesowy, w procesie coachingowym z menedżerem lub ekspertem, dąży do wzmocnienia indywidualnej wewnętrznej i pozytywnej motywacji do działania.
Kluczem jest zrozumienie indywidualnej motywacji ludzi, znalezienie tego co powoduje, że dana osoba podejmie się działania. Motywacja wpływa bezpośrednio na zaangażowanie, a to ostanie jest czymś czego potrzebuje każdy manager, szczególnie w tych wymagających okolicznościach.
Jak motywować pracowników?
-
pozytywny feedback,
-
większa autonomia i samodzielność,
-
techniki i narzędzia coachingowe,
-
rytuały wręczania nagród/wyróżnienie,
-
powierzanie dodatkowych funkcji,
-
poszerzanie zakresu odpowiedzialności.
To niektóre z praktyk motywacyjnych pomocnych w utrzymaniu zaangażowania i efektywności. Biorąc udział w procesie coachingowym możemy rozwijać umiejętności uważnego słuchania i zwracania większej uwagi na to co ludzie starają się nam powiedzieć, a niestety nie zawsze mówią to wprost. Pełniąc funkcje managerskie, warto rozwijać umiejętności prowadzenia coachingów 'on the job' czy coachingów epizodycznych jako podstawy do prowadzenia rozmów motywacyjnych z pracownikami.
Proces coachingu biznesowego jako dodatkowy benefit
Coraz więcej firm odchodzi od stosowania standardowych narzędzi motywacji w postaci nagród finansowych. Do niedawna coaching był stosowany jako proces rozwojowy i wsparcie managerów wyższego i średniego szczebla. Obecnie, szczególnie w warunkach podwyższonego stresu i trudności związanych z pandemią, coaching i wsparcie mentalne stały się dodatkowymi motywatorami w wielu organizacjach, bez względu na zajmowane stanowiska. Wielu pracowników ma trudności z odnalezieniem się w tych wymagających warunkach.
Coaching biznesowy jako partnerska metoda wsparcia mentalnego dla pracowników lub forma wzmocnienia umiejętności potrzebnych do skutecznego zarządzania to z pewnością krok w stronę pozytywnej motywacji i wyraźny sygnał, że ludzie są dla organizacji najbardziej istotni.
Każde działanie rozpoczyna się od motywacji
Jej brak odczuwał każdy z nas na rożnych etapach swojego życia - przygotowania do egzaminów, matury, zmiany pracy, trybu życia, powrotu lub rozpoczęcia przygody ze sportem…. Wiemy, jak ciężko jest zacząć i utrzymać systematyczność działania bez odpowiedniego poziomu motywacji. Czasami nie wystarczy tylko wsparcie najbliższych lub osób, które rozpoczynają ten sam etap, by osiągnąć wyznaczony cel.
Motywację można pobudzać także poprzez proces coachingowy - w formie indywidualnej lub grupowej. Pierwsza forma polega na pracy klienta z coachem, który za pomocą odpowiednich ćwiczeń oraz pytań, wzmacnia nasze dążenia, szuka przyczyn spadku motywacji, ale także pozwala na bieżąco ustalać mniejsze cele oraz nadzorować plan ich realizacji.
Druga forma, opiera się o innowacyjną formę pracy grupowej inspirowaną m. in. formami pracy terapeutycznej (np. Grupy Ballinta), połączonej z elementami sesji indywidualnych coach - klient. Jest on na tyle elastyczną metodą pracy, aby klient uczestniczący w nim przyjmował różne, dopasowane do siebie role (obserwator, uczestnik, coach wspierający), a tym samym uczestniczył w pełni efektywnym procesie coachingowym, uzyskując w ten sposób często zaskakujące rezultaty:
Korzyści bezpośrednie:
-
doświadczenie na sobie coachingu grupowego,
-
integracja grupy,
-
wzajemne uczenie się w wyniku obserwacji i uczestniczenia,
-
uzyskanie pozytywnej motywacji, energii i chęci do działania.
Przede wszystkim zanim Klient zdecyduje się na coaching w aspekcie motywacji warto, aby pamiętał, że motywacja – jak większość rzeczy w życiu – nie jest dana raz na zawsze. Jest to zatem jedynie stan, który trwa dłużej lub krócej, a na całość odczuwanej motywacji składa się szereg czynników wewnętrznych i zewnętrznych.
CZYM JEST COACHING MOTYWACYJNY?
Najogólniej mówiąc coaching to proces, który pozwala jednostce lub grupie osób zastanowić się i zyskać świadomość tego, kim są. Co jest dla nich ważne, jakie są ich mocne strony, wyzwania, dostępne dla nich opcje. A także o tym jakie działania należy podjąć, aby dokonać zmian.
W przeciwieństwie do szkoleń i instrukcji, w których nacisk kładzie się na przekazanie przez trenera swojej wiedzy. Coaching koncentruje się na pomaganiu osobie coachowanej we wzięciu odpowiedzialności za określenie własnych celów. A także w ocenie własnych mocnych stron i obszarów do rozwoju oraz zidentyfikowaniu własnych rozwiązań umożliwiających pójście naprzód. Osiąga to coach, który zapewnia bezpieczną, kreatywną i nieoceniającą przestrzeń, zadając prowokujące do myślenia pytania i słuchając. Tak aby pomóc osobie coachowanej odkrywać, zastanawiać się i podejmować decyzje. Ludzie angażują się w coaching z różnych powodów. Może pomóc ci dokonać zmian w życiu, biznesie lub karierze, wzmocnić relacje z innymi lub pomóc w rozwoju osobistym.
Coaching motywacyjny pomaga przede wszystkim na odkryciu przez Klienta jego własnych źródeł motywacji wewnętrznej niejednokrotnie opartej na jego indywidualnym systemie wartości oraz w doniesieniu do misji. Coach skupiający się w pracy na czynnikach zewnętrznych wzmocni Klienta jedynie krótkotrwale. I otwartym pozostawiam pytanie o skuteczność takiej pracy ;)
DEFINICJE COACHINGU MOTYWACYJNEGO
Aby dokładniej wyjaśnić, czym jest coaching, oto kilka definicji od ekspertów branżowych:
-
„Coaching odblokowuje potencjał osoby, aby zmaksymalizować jej własne wyniki".(Whitmore, J, 2004)
-
"Coaching to proces, który umożliwia uczenie się i rozwój, a tym samym poprawę wyników. Aby odnieść sukces, coach potrzebuje wiedzy i zrozumienia procesu, a także różnorodności stylów, umiejętności i technik, które są odpowiednie do kontekstu, w którym odbywa się coaching ”. (Parsloe, Eric 1999)
-
ICF definiuje coaching jako „partnerstwo z klientami w prowokującym do myślenia i kreatywnym procesie, który inspiruje ich do maksymalizacji ich osobistego i zawodowego potencjału”.
COACHING DYREKTYWNY A COACHING NIEDYREKTYWNY
Istnieją również różne podejścia do coachingu i tu zacierają się definicje coachingu. Coaching niedyrektywny to coaching w prawdziwym tego słowa znaczeniu. W którym coach po prostu zadaje Ci pytania, abyś mógł znaleźć własne rozwiązania. Trener niedyrektywny z pewnością nie udzieli ci porady, a rzadko nawet da ci sugestie. Chociaż dzięki umiejętnemu zadawaniu pytań pomoże ci spojrzeć na twoją sytuację z innej perspektywy. A także zyskać jasność, odkryć opcje, rzucić wyzwanie niespójności i sprawić, że będziesz odpowiedzialny za twoje działania. Ogromną zaletą coachingu niedyrektywnego jest to, że Ty, jako klient, przejmujesz pełną odpowiedzialność za swoje własne rozwiązania. Zamiast „robić to, co Ci powiedziano”. Życie i twoja pewność siebie zostają w ten sposób wzmocnione.
COACHING DYREKTYWNY
Z drugiej strony coaching dyrektywny polega na tym, że coach oferuje opcje, rozwiązania, narzędzia i techniki posuwania się naprzód. Możesz chcieć otrzymać rozwiązania, jednak istnieje niebezpieczeństwo, że chociaż to rozwiązanie zadziałało dla drugiej osoby, może nie być dla Ciebie odpowiednie, a co za tym idzie, możesz nie czuć się w pełni zaangażowanym w dostarczone rozwiązanie.
COACHING MOTYWACYJNY A MENTORING
Terminy coaching i mentoring są często używane zamiennie i często się mylą. Mentor to osoba, często bardziej doświadczona niż osoba, której pomaga (podopieczny), która może wykorzystać swoje doświadczenie, aby pomóc podopiecznemu w postępach. Na przykład osoba na nowej roli w pracy może mieć mentora, który wykonywał tę pracę wcześniej lub był w organizacji przez dłuższy czas. Dzięki temu mogą pokazać im liny, odpowiedzieć na pytania i wesprzeć ich w trudnych sytuacjach. Jednak mentor może również korzystać z szerokiej gamy stylów w ramach relacji mentorskiej. Czasami mogą oni również udzielać porad i wskazówek na późniejszym etapie relacji, zadając pytania otwarte, aby pomóc swojemu podopiecznemu w samodzielnym przemyśleniu spraw, nabraniu pewności siebie i podjęciu własnych decyzji.
Dzięki udziałowi w coachingu motywacyjnym uczestnicy:
- Zdobywają nowe rozumienie zagadnienia motywacji i uczą się jak kształtować własną optymalną motywację oraz optymalną motywację współpracowników,
- Wiedzą jak prowadzić rozmowy menedżerskie, w których odpowiadają na podstawowe potrzeby psychologiczne pracowników – wzmacnianie autonomii, pogłębianie relacyjności i budowanie kompetencji,
- Zwiększają swoją uważność w obszarze samoświadomości regulacji emocji oraz łączenia własnych celów z wartościami,
- Używają języka wspierającego dobrostan psychiczny pracownika, uwzględniając jego indywidualne potrzeby,
Wypracowują nowe sposoby budowania zaangażowania w organizacji.
Kurs - Warsztaty - Motywacja kluczem do efektywności w życiu i Biznesie
Gwarantujmy, że wiedza, którą przekazujemy jest praktyczna, aktualna i sprawdzona.
Cena za sesję coachingu motywacyjnego(wszystkie jego indywidualne odmiany): 70 min: od 180 zł, za sesję online (Ta cena nie dotyczy firm oraz coachingu biznesowego tutaj ceny ustalane są indywidualnie).
Możliwe są także sesje dłuższe: 90 minut lub warsztaty biznesowe do 6h/dobę. Zapytaj jeśli jesteś zainteresowany.
Więcej przydatnych informacji w szerszym ujęciu znajdziesz w zakładce " BLOG "
Przykładowe pozycje z zakładki " BLOG ":
- Life coachingu w naszej strefie wiedzy. Zapraszamy do lektury
- Kto to jest Coach? Czym jest Coaching? Jak wygląda raca coacha?
- Biznes coachingu w naszej strefie wiedzy. Zapraszamy do lektury
- Kompleksowy przewodnik po usługach, technikach i korzyściach płynących z coachingu
- Asertywność, zzachowania asertywne i to czy można ich się nauczyć
- Więcej o skutecznym zarządzaniu zmianą
- Więcej o Biznes coachingu, coachingu menadżerskim i korzyściach z tego płynących
- Więcej o Cztery etapy skutecznego coachingu - model GROW
- Co to jest wypalenie zawodowe – etapy, przyczyny, objawy, skutki – co robić?
- Jak coach może wspierać procesy motywacyjne? Coaching motywacyjny
- JAK ROZPOZNAĆ ASERTYWNY STYL KOMUNIKACJI? Co to Asertywność? Czym jest zachowanie asertywne?
- Zarządzanie zmianą w organizacji, praktyczne wskazówki dla menedżerów i organizacji w komunikowaniu nadchodzącej zmiany.
Zapraszam do zapoznania się z zakładką " OFERTA "
-
Dynamiczny Rozwój - Life coaching - coaching życiowy - coaching par
-
Dynamiczny Rozwój - Executive coaching
-
Dynamiczny Rozwój - Czy warto inwestować w Team Building? – Budowanie zespołu
-
Dynamiczny Rozwój - Business coaching
-
Dynamiczny Rozwój - Wypalenie zawodowe - stres - odporność psychiczna
-
Dynamiczny Rozwój - Chcesz rozwinąć swoje umiejętności w sprzedaży B2B?
-
Dynamiczny Rozwój - Coaching - trening asertywności
-
Dynamiczny Rozwój - Trening, coaching motywacyjny - korzyści z motywacji wewnętrznej w życiu i biznesie
-
Dynamiczny Rozwój - Coaching zawodowy / kariery / kompetencyjny
-
Dynamiczny Rozwój - Trening, coaching odporności psychicznej - stres - Model 4C
-
Dynamiczny Rozwój - Design Thinking - kreatywny coaching wspierający innowacyjne rozwiązywanie problemów
-
Dynamiczny Rozwój - Team coaching / Coaching Zespołowy
-
Dynamiczny Rozwój - Mentoring biznesowy / Doradztwo Biznesowe
-
Dynamiczny Rozwój - Coaching / Diagnoza odporności psychicznej - MTQ48
Zapraszamy również na specjalne programy rozwojowe szerzej opisane w zakładce - KURSY
-
Dynamiczny Rozwój - Coaching i Mentoring - Program rozwoju Managment 3.0
-
Dynamiczny Rozwój - Coaching i Mentoring - Zarządzanie czasem i efektywną organizacją czasu pracy
-
Dynamiczny Rozwój - Coaching i Mentoring - Psychologia negocjacji
-
Dynamiczny Rozwój - Coaching i Mentoring - Skuteczne delegowanie i efektywne monitorowanie zadań w zespole
-
Dynamiczny Rozwój - Coaching i Mentoring - Zarządzanie zmianą / komunikacja / przebieg / rezultat /
-
Dynamiczny Rozwój - Coaching i Mentoring - Program rozwoju sprzedaży
-
Dynamiczny Rozwój - Coaching i Mentoring - Techniki sprzedaży - rozmowa handlowa
-
Dynamiczny Rozwój - Coaching i Mentoring - Skuteczny lider - zarządzanie zespołem
-
Dynamiczny Rozwój - Coaching i Mentoring - Pewność siebie
Obsługujemy miasta i okolice:
-
Warszawa, Kraków, Katowice, Wrocław, Łódź, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Białystok
-
Gdynia, Częstochowa, Radom, Rzeszów, Toruń, Kielce, Sosnowiec, Gliwice, Olsztyn, Zabrze, Bielsko-Biała, Bytom, Zielona Góra, Rybnik, Ruda Śląska, Opole, Tychy, Gorzów Wielkopolski, Elbląg, Płock, Dąbrowa Górnicza, Wałbrzych, Włocławek, Tarnów, Chorzów, Koszalin
-
Kalisz, Legnica, Grudziądz, Jaworzno, Słupsk, Jastrzębie-Zdrój, Nowy Sącz, Jelenia Góra, Siedlce, Mysłowice, Konin, Piła, Piotrków Trybunalski, Inowrocław, Lubin, Ostrów Wielkopolski, Suwałki, Stargard, Gniezno, Ostrowiec Świętokrzyski, Siemianowice Śląskie, Głogów, Pabianice, Leszno, Żory, Zamość, Pruszków, Łomża, Ełk, Tomaszów Mazowiecki, Chełm, Mielec, Kędzierzyn-Koźle, Przemyśl, Stalowa Wola, Tczew, Biała Podlaska, Bełchatów, Świdnica, Będzin, Zgierz, Piekary Śląskie, Racibórz, Legionowo, Ostrołęka.